Page 17 - Studie IDEA 08 2020 Vysoka cena nizkeho vzdelani
P. 17

VYSOKÉ NÁKLADY NÍZKÉHO VZDĚLÁNÍ V ČESKÉ REPUBLICE IDEA 2020
 žáka. Druhým a úzce souvisejícím problémem je meritokraticky založené selektivity a výsledná koncentrace žáků ve školách a někdy třídách uvnitř škol. Souvislost mezi postavením rodiny a vzdělávacími výsledky dětí, kdy výskyt nedostatečné gramotnosti roste s nižším socioekonomickým zázemím žáků, pozorujeme ve všech zemích OECD. Síla tohoto vztahu se ale mezi zeměmi liší a Česká republika patří k zemím, kde je rozdělení vzdělávacích výsledků podle statusu rodiny nejsilnější (OECD 2016, 2018, Krajčová, Zapletalová 2020). Žáci s nedostatečnou gramotností disproporčně častěji pochází z rodin s nízkým socioekonomickým statusem. Větší vliv, než samotné hmotné zázemí rodin, vykazuje vzdělanostní a kulturní založení rodičů. Vzdělanější a motivovaní rodiče systematicky děti připravují kpřijímacím zkouškám na víceletá gymnázia, vyhledávají kvalitnější školy nebo dostávají děti do výběrových tříd škol.
Na úrovni krajů lze pozorovat rozdílnou schopnost systému kompenzovat dopad žákovského zázemí na jejich vzdělávací výsledky. Kraje s podobnou socioekonomickou skladbou obyvatel totiž dosahují velmi odlišných vzdělávacích výsledků (např. Zlínský vs. Jihomoravský kraj). Ze srovnání výrazně vyčnívá Praha s velmi vysokým průměrným socioekonomickým statusem rodin žáků a zároveň s nejvyšším průměrným skóre i nízkým podílem žáků s nedostatečnou gramotností. Do jisté míry jde i o výsledek dojížďky do pražských výběrových škol žáky ze Středočeského kraje. Opačným extrémem je Ústecký kraj s nejvyšším podílem sociálně znevýhodněných rodin i žáků s nedostatečnou gramotností. V ČR však žádná strategie, která by efektivně usilovala o zmírnění významu socioekonomického zázemí žáků, dosud neexistovala.10 Způsob nastavení vzdělávacího systému naopak rozdílné výchozí pozice dětí ještě utvrzuje prostřednictvím relativně časné segregace dětí do různých typů škol.
 10 Výraznou pozornost tomuto fenoménu věnuje až Strategie rozvoje vzdělávací soustavy do roku 2030, jejíž návrh pro veřejnou diskusi zveřejnilo MŠMT během června 2020.
15






























































































   15   16   17   18   19