Page 18 - Studie IDEA 08 2020 Vysoka cena nizkeho vzdelani
P. 18

VYSOKÉ NÁKLADY NÍZKÉHO VZDĚLÁNÍ V ČESKÉ REPUBLICE IDEA 2020
 2. Předpoklady projekcí
Naše projekce dopadů zvýšené gramotnosti nedostatečně gramotných žáků na dlouhodobý ekonomický růst vycházejí jak ze specifikace námi zvolených hypotetických scénářů zvyšování gramotnosti, tak z předpokladů a metody kvantitativního modelování dopadů zvýšené gramotnosti žáků na dlouhodobý růst HDP.
Scénáře zvýšení funkční gramotnosti žáků
• Rozlišujeme základní členění gramotností do úrovní: 0, 1, 2, 3, 4, 5, 6. Simulace provádíme pouze pro matematickou a přírodovědnou gramotnost, protože původní zahraniční studie, ze kterých v projekcích vycházíme Hanushek (2011), Hanushek a Woessmann (2011), odhadují parametr citlivosti ekonomického růstu na vzdělanostní úrovně průměru matematické a přírodovědné gramotnosti.11 V reformních scénářích projektujeme zvýšení gramotnosti nedostatečně gramotných žáků v počátečních úrovních 0 a 1.
• Simulované posuny jednotlivých žáků do vyšších gramotnostních úrovní jsou realizovány nejdříve v jednotlivých gramotnostech (matematické a přírodovědné)12 a teprve z výsledných dvou test skóre je vypočtena nová (zvýšená) průměrná gramotnost každého žáka.
• Naše reformní scénáře předpokládají, že ke zvyšování nedostatečné gramotnosti žáků bude docházet postupně a rovnoměrně v období deseti let. Nejdříve je každému nedostatečně gramotnému žákovi náhodně přiřazena hodnota vyšší cílové gramotnosti ve vyšší úrovni. Následně je každý žák kohorty každoročně posouván v rozdělení test skóre o 1/10 rozdílu mezi jeho výchozím a cílovým skóre. Po deseti letech je tak dosaženo nové cílové distribuce žákovské gramotnosti a k dalším změnám již nedochází.
11 Důvodem je vyšší jazykově-kulturní variabilita různých států a následně poněkud snížená schopnost určit společnou množinu kompetencí v případě čtenářské gramotnosti Hanushek a Woessmann (2011).
12 Simulované zvýšení test skóre gramotnosti žáka mezi jednotlivými gramotnostními úrovněmi se realizuje tak, že žákovi, který se má posunout o úroveň výš, je náhodně vygenerováno skóre z intervalu, který vymezuje následující gramotnostní úroveň (s výjimkou 4. reformního scénáře – Rovnoměrný posun). Tzn. žáci jsou rovnoměrně rozprostřeni v nejbližší vyšší gramotnostní úrovni.
 16

























































































   16   17   18   19   20