Page 19 - Studie IDEA 08 2020 Vysoka cena nizkeho vzdelani
P. 19

VYSOKÉ NÁKLADY NÍZKÉHO VZDĚLÁNÍ V ČESKÉ REPUBLICE IDEA 2020
 • Rozdíl mezi počátečním a cílovým test skóre zohledňuje pouze a výlučně dopady uvažované vzdělávací reformy, tedy vyšší kvality školního vzdělávání (odvíjející se od kvality práce učitelů, vzdělávacího obsahu, řízení vzdělávacího procesu apod.) a nezohledňuje další možné vlivy, které se mohou odehrávat mimo školu a mimo proces formálního vzdělávání.
Základem našeho srovnání je scénář Status-quo a další 4 reformní scénáře. Dopady scénářů na rozložení gramotnosti mezi žáky potom ukazují panely Grafu 2.2:
Scénář 0.
Scénář 1. Scénář 2. Scénář 3. Scénář 4.
Status-quo: Tento scénář předpokládá, že rozložení gramotnosti mezi žáky zůstane do budoucna na úrovni stavu roku 2018, a tedy že v budoucích letech k žádným změnám v rozložení funkční gramotnosti mezi žáky nedojde. Znamená to mimo jiné, že zůstanou zachovány i podíly žáků s nedostatečnou gramotností. Předpokládáme autonomní hospodářský růst daný technologickými a dalšími faktory.
Mírný posun: Scénář předpokládá postupný posun všech žáků z gramotnostní úrovně 0 na úroveň 1.
Výrazný posun: Scénář předpokládá postupný posun žáků z gramotnostní úrovně 0 na úroveň 1 a žáků z úrovně 1 na úroveň 2.13
Velmi výrazný posun: Scénář předpokládá postupný posun všech žáků z gramotnostních úrovní 0 a 1 na úroveň 2.14
Rovnoměrný posun: Scénář předpokládá postupný posun všech žáků z gramotnostních úrovní 0 a 1 o 25 bodů (tj. cca 1⁄4 standardní odchylky původního PISA skóre).
Rozložení žáků dle skóre testů gramotnosti v námi vybraných zemích a v ČR v roce 2018 a simulované dopady jednotlivých scénářů po deseti letech v ČR ukazuje Graf 2.1a pro přírodovědnou a Graf 2.1b pro matematickou gramotnost.
13 Žáci jsou rozprostřeni rovnoměrně, tj. pokud je počáteční skóre žáka pod hranicí, jeho skóre je nahrazeno náhodně vygenerovaným test skóre z intervalu hodnot, které vymezují nejbližší vyšší úroveň. A to jak pro žáky v úrovni 0, tak pro žáky na úrovni 1. Toto je provedeno zvlášť pro test skóre matematické a přírodovědné, s ohledem na specifické hranice jejich gramotnostních úrovní. Z toho je následně vypočteno nové průměrné test skóre matematické a přírodovědné gramotnosti žáka. To odpovídá posunu příslušného podílu žáků o gramotnostní úroveň výš.
14 Žáci jsou rovnoměrně rozprostřeni. Tj. všichni žáci pod hranicí úrovně 2 dostali nové test skóre, náhodně uniformě vygenerované na intervalu úrovně 2.
 17





















































































   17   18   19   20   21