Page 10 - IDEA Nerovnosti ve vzdelavani COVID19 kveten2020 18
P. 10

PANDEMIE COVID-19 A SOCIÁLNĚ-EKONOMICKÉ NEROVNOSTI VE VZDĚLÁVÁNÍ IDEA 2020
 jednotlivými studiemi mají řadu důvodů. Důležité je, že pokud studie odhadují oba typy dopadů současně, nachází násobně vyšší dopady absencí žáků než odpadnutí výuky celé třídě. Zmiňovaným důvodem je, že zatímco u odpadnutí výuky může učitel navázat, u absencí musí často žák s podporou rodiny vše dohánět sám. Při absenci podpory ze strany rodiny to může vést ke ztrátě motivace a rezignaci, což se může projevit v dlouhodobém zaostávání.
• Studie naznačují, že negativnější dopady na výsledky jednotlivých žáků může v současné chvíli mít situace, kdy se žák neúčastní probíhající výuky na dálku než nekvalitní výuka učitelem pro celou třídu. Nezvládnutá výuka na dálku ze strany učitele/školy by měla mít také negativní dopady na žáka, ale pokud netrvá příliš dlouho, její dopad je pravděpodobně omezený, protože učitel může navázat u všech žáků stejně a výuku dohnat.
Distanční výuka a faktory ovlivňující nerovnosti ve vzdělávání
• Dopady na jednotlivé žáky nevypovídají o celkových možných dopadech na sociální nerovnosti ve vzdělávání v rámci Česka. Ty závisí na podílu jednotlivých typů problémů. Dá se očekávat, že velká část žáků nebude mít přístup k zadaným materiálům nebo bude mít slabou podporu v rodině? U jaké části škol se dá očekávat, že bude připravena na vzdělávání na dálku?
• Následující část na datech z doby před pandemií popisuje faktory, které dopady výuky na dálku na vzdělávací nerovnosti v Česku mohou ovlivnit. Jelikož se jedná o data z let před pandemií a zavřením škol, nevypovídají o skutečném stavu v distanční výuce.
• Možné vlivy výuky na dálku na nerovnosti ve vzdělávání rozdělujeme na tři složky – škola, rodina a žák. U každého identifikujeme hlavní faktory, které mohou souviset s výukou na dálku a ke kterým existuje empirická evidence. Tabulka 1 shrnuje očekávané souvislosti těchto faktorů, které přes výuku na dálku mohou mít na nerovnosti. V částech pod tabulkou pak rozebíráme detailněji jednotlivé faktory.
8



























































































   8   9   10   11   12