Page 12 - IDEA Nerovnosti ve vzdelavani COVID19 kveten2020 18
P. 12

PANDEMIE COVID-19 A SOCIÁLNĚ-EKONOMICKÉ NEROVNOSTI VE VZDĚLÁVÁNÍ IDEA 2020
 • Pouze menšina základních škol (ZŠ) byla technicky připravena napřevedení výuky na dálku (MŠMT 2018). Pouze 19% základních škol ve školním roce 2018/2019 uvedlo, že má školní informační systém, který je dostupný žákům a rodičům online. To je přesně struktura, která mohla být školou ihned využita pro spuštění distanční výuky a skterou měli učitelé, žáci i rodiče zkušenosti. Na druhou stranu, zhruba polovina ředitelů ZŠ a víceletých gymnázií v testování PISA 2018 uvedla, že má ve škole efektivní platformu na podporu online vzdělávání (PISA 2018). Je tedy možné, že část škol využívala některou z komerčních či veřejně dostupných platforem (např. Microsoft Teams, Google Classroom) již před epidemií. Přibližně 13 % škol systematicky podporuje, aby si žáci nosili a využívali při výuce vlastní elektronická zařízení, tzv. BYOD (MŠMT 2019). Kromě Prahy má nejvyšší podíl škol s informačním systémem nebo podporou BYOD kraj Ústecký a Karlovarský (viz mapy v příloze). Zatím neprozkoumaným problémem je vybavenost učitelů doma. Je možné, že někteří nemají dostatečnou techniku (např. scanner, sluchátka s mikrofonem, webkamera) nebo rychlé internetové připojení, aby mohly efektivně vzdělávat na dálku.
Škola
Připravenost na výuku na dálku
Technická vybavenost škol (žádný vztah)
• Technická vybavenost škol na výuku na dálku není horší v ORP9 s výraznějšími sociálními problémy. Sociální problémy (exekuce, problémy s bydlením, nezaměstnanost, vzdělanostní struktura) jsou koncentrovány v obcích strukturálně postižených regionů Ústeckého, Karlovarského a Moravskoslezského kraje. Avšak školy v těchto regionech se nezdají být hůře technicky vybaveny na výuku na dálku než republikový průměr, spíše naopak. Tento vztah vyjadřuje Graf 1, který zobrazuje hodnotu průměrné technické vybavenosti ZŠ a sociálních problémů obcí v ORP.10 Z grafu je vidět, že ORP s vyšší mírou sociálních problémů mají dokonce vyšší technickou vybavenost pro přechod na výuku na dálku (korelace 0,27). Situaci dokreslují Mapy 1 a 2, kde technická vybavenost je více rozprostřena v území. Jedním
9 ORP – obec s rozšířenou pravomocí. ORP představují teritoriálně vymezené skupiny obcí, kde některé správní pravomoci jsou svěřeny jedné z nich.
10 Index sociální problémů vychází z připravované studie PAQ Research – Mapa sociálního znevýhodnění a vzdělávacích problémů, detailní popis indexů v příloze.
 10


























































































   10   11   12   13   14