Page 19 - IDEA Nerovnosti ve vzdelavani COVID19 kveten2020 18
P. 19

PANDEMIE COVID-19 A SOCIÁLNĚ-EKONOMICKÉ NEROVNOSTI VE VZDĚLÁVÁNÍ IDEA 2020
 být jeden z indikátorů. K lepšímu posouzení bychom potřebovali znát dovednosti učitelů, na což neexistují data například i kvůli chybějícímu registru učitelů. Starší šetření nicméně naznačují, že dovednosti učitelů jsou hodně rozdílné, a to zejména u mladších učitelů (Münich a Krajčová 2018).
• Karlovarský, Ústecký a Středočeský kraj vykazují nejvyšší poptávku po nových učitelích (10 %–12 %). To ukazuje, že ve znevýhodněných regionech chybí obecně učitelé, a především aprobovaní učitelé, což i po znovuotevření škol může nerovnosti dále prohlubovat. Zatímco v případě Prahy a Středočeského kraje, které se také potýkají s nedostatkem učitelů, se v případě krize dá očekávat návrat části učitelů, kteří opustili profesi kvůli jiným pracovním nabídkám, u Karlovarského a Ústeckého kraje je problém strukturální. Jinými slovy, je velmi obtížné nalákat vzdělané a kvalifikované lidi do těchto regionů.
Domácnost
Vybavenost domácností ICT technikou (velmi zhoršuje)
• V dnešní digitální době by se dalo očekávat, že s vybaveností ICT technikou (počítačem, tabletem, internetovým připojením atd.) domácnosti nemají problém. Navzdory tomu existuje stále malá část populace, která doma počítač nemá. Celkem 5,8 % domácností s dětmi nemá počítač (ČSÚ 2020). Podíváme-li se na populaci 15letých žáků druhého stupně základního vzdělávání, představuje to 5,9 % (PISA 2018). I když se zdá být toto číslo malé, v okamžiku, kdy je veškeré vzdělávání odkázáno na distanční výuku, není úplně zanedbatelné. Navíc, jak se dá očekávat, jde o čtvrtinu žáků s nejslabším socioekonomickým zázemím, a tedy o ty, kteří jsou touto novou situací nejvíce ohroženi. O tom dosvědčuje také rozdělení napříč kraji. Nejmenší podíl žáků s počítačem doma je právě v Ústeckém a Moravskoslezském kraji, a to přibližně jenom 86 % žáků druhého stupně základní školy, tedy o 7 procentních bodů méně, než je průměr v Česku (Graf 4).
• Zároveň je nutné sledovat, zda je počítač v domácnosti dítěti k dispozici. Problém může nastat v rodinách s vyšším počtem školou povinných dětí, které se musí o práci na počítači podělit. Z dat TIMSS 2015 víme, že jen 70 % dětí čtvrtých tříd ZŠ má k dispozici k práci do školy vlastní počítač nebo tablet. Internetové připojení pak postrádá 2,8 % domácností s dětmi (ČSÚ 2020). Podle aktuálních zjištění ČSI podíl dětí bez počítače nebo internetu může být ale ještě vyšší.
 17



























































































   17   18   19   20   21