Page 17 - IDEA Nerovnosti ve vzdelavani COVID19 kveten2020 18
P. 17

PANDEMIE COVID-19 A SOCIÁLNĚ-EKONOMICKÉ NEROVNOSTI VE VZDĚLÁVÁNÍ IDEA 2020
  Jak rychle se škola dokáže přizpůsobit a zlepšit ve výuce na dálku
• Další důležité faktory, které mohou predikovat rychlost přechodu a dosažení vysoké kvality výuky na dálku, z našeho pohledu jsou 1) spolupráce uvnitř učitelského sboru: ta napovídá, jestli škola dokáže zareagovat rychle a jednotně, 2) využívání moderních vzdělávacích metod: ukazuje, do jaké míry je učitel připraven využívat nové a aktivizující metody, které by mohly zároveň napomoct k motivování žáků učit se, 3) odbornost učitelů.
Týmová spolupráce mezi učiteli (žádný vztah)
• Vzájemnou podporu mezi učiteli jedné školy při implementaci nových věcí postrádá až 23 % učitelů. Atmosféru vzájemné podpory a spolupráce ve škole pak pociťuje něco přes 85 % učitelů, a zároveň něco přes 80 % učitelů cítí podporu školy při návrzích a realizaci nových nápadů. Jednu nebo dvě hodiny týdně věnuje práci v týmu a diskusi s kolegy přibližně 65 % učitelů, přičemž 10 % učitelů se jí ve své škole nezabývá vůbec. Když se na tento faktor podíváme ze strany početností hospitací ve třídě, ty neprovádí nikdy až 31 % učitelů druhého stupně základních škol a méně než jednou za rok dalších 30 % učitelů (TALIS 2018). Spolupráce mezi učiteli se však neliší napříč školami s vyšším nebo nižším podílem žáků ze znevýhodněného prostředí.
15





























































































   15   16   17   18   19