Page 18 - IDEA Nerovnosti ve vzdelavani COVID19 kveten2020 18
P. 18

PANDEMIE COVID-19 A SOCIÁLNĚ-EKONOMICKÉ NEROVNOSTI VE VZDĚLÁVÁNÍ IDEA 2020
 • Pro týmovou spolupráci uvnitř učitelského sboru a taky pro zdařilé usměrňování výuky na dálku je zároveň klíčová role ředitele. Již dlouhodobě však ředitelé škol v Česku pociťují největší potřebu vzdělávání právě v oblasti rozvíjení spolupráce mezi učiteli. Kurz v oblasti vedení učitelů nikdy neabsolvovalo více než 40 % ředitelů v Česku, oproti přibližně 10 % ředitelů v průměru v Evropě. Těžiště vzdělávání pro ředitele je totiž v Česku postaveno zejména na oblast právní a administrativní. Kromě nedostatečného vzdělání v oblasti vedení učitelů a řízení lidských zdrojů chybí ředitelům také čas na pedagogické vedení školy, do kterého spadá například mentorování učitelů, rozvoj vzdělávacích metod, atd. (Federičová, 2019). Proto se dá předpokládat, že na krizové řízení nebyly školy z pohledu ředitele připravené.
Využívání moderních vyučovacích metod (žádný vztah)
● Učitelé využívají ve stejné míře moderní metody ve školách s vysokým i nízkým podílem znevýhodněných žáků. To naznačuje, že učitelé v obou typech škol budou stejně otevření učit se novým formám metod nutných pro distanční vzdělávání a stejně otevření k používání moderních aktivizačních metod. Učitelé ve školách se znevýhodněnými žáky používají moderní metody (experimenty, práce v heterogenních skupinách, hledání vlastních řešení) ve 45 % hodin ve čtvrtých třídách, a tedy stejně často jako učitelé ve školách s menším podílem znevýhodněných žáků (TIMSS 2015). Rozdíly nejsou vidět ani ve starších šetřeních, kde jsou v rámci šetření studenti čtvrtých i osmých tříd (TIMSS 2007). Motivovat i ty žáky, kteří nejeví zájem ve škole pracovat, pak dovede stejné procento učitelů, tedy přibližně 40 %, a to možná i díky implementaci moderních metod ve výuce. Moderní vzdělávací metody by mohly být pro vzdělávání na dálku vhodné, protože se ukázalo, že při běžné výuce pomáhají českým žákům zvyšovat motivaci a zapojení (Korbel a Paulus 2018, Šeďová a kol. 2019).
Odbornost učitelů (mírně zhoršuje)
• Ve znevýhodněných oblastech mají větší problém s nedostatkem kvalifikovaných i aprobovaných pedagogických pracovníků než ve zbytku republiky (MŠMT 2019). Aprobovaná výuka probíhá například v Karlovarském kraji pouze v 72 % hodin, republikový průměr je 82 % Nelze však jednoduše říct, jestli kvalifikovaní a aprobovaní učitelé jsou lépe připraveni na výuku na dálku, ale může to
16




























































































   16   17   18   19   20