Page 25 - IDEA Nerovnosti ve vzdelavani COVID19 kveten2020 18
P. 25

PANDEMIE COVID-19 A SOCIÁLNĚ-EKONOMICKÉ NEROVNOSTI VE VZDĚLÁVÁNÍ IDEA 2020
 • Píli ve škole vnímá jako důležitou v průměru 81 % žáků druhého stupně základní školy, neliší se však napříč žáky s různým socioekonomickým zázemím (PISA 2018). Rozdíly je ale možno pozorovat zejména v ambicích žáků dosáhnout vysokoškolské vzdělání a v cíli naučit se ve škole co nejvíce, které převažují u žáků s vyšším socioekonomickým zázemím (Graf 8). Menší, ale stále statisticky významný, dopad socioekonomického zázemí je pak taky v případě sebedůvěry a vytrvalosti žáků. Vyšší motivace, píle a vytrvalost mohou žákům pomoct při vzdělávání na dálku, a to zejména v momentu, kdy zasednout k učení závisí do velké míry na nich. Zároveň mohou tyto postoje rozdělit žáky na ty s lepší disciplínou učit se a na ty, kteří propadají snadněji prokrastinaci. Žáci ze sociálně slabšího prostředí mohou více inklinovat k té druhé skupině.
 Doporučení pro vzdělávací politiky
Pracujeme se třemi časovými rovinami dopadů
1) Dopady krátkodobého uzavření škol 2) Dopady dlouhodobého uzavření škol 3) Opakující se omezení fungování škol
23





























































































   23   24   25   26   27