Page 25 - IDEA Nerovnosti ve vzdelavani COVID19 kveten2020 18
P. 25
PANDEMIE COVID-19 A SOCIÁLNĚ-EKONOMICKÉ NEROVNOSTI VE VZDĚLÁVÁNÍ IDEA 2020
• Píli ve škole vnímá jako důležitou v průměru 81 % žáků druhého stupně základní školy, neliší se však napříč žáky s různým socioekonomickým zázemím (PISA 2018). Rozdíly je ale možno pozorovat zejména v ambicích žáků dosáhnout vysokoškolské vzdělání a v cíli naučit se ve škole co nejvíce, které převažují u žáků s vyšším socioekonomickým zázemím (Graf 8). Menší, ale stále statisticky významný, dopad socioekonomického zázemí je pak taky v případě sebedůvěry a vytrvalosti žáků. Vyšší motivace, píle a vytrvalost mohou žákům pomoct při vzdělávání na dálku, a to zejména v momentu, kdy zasednout k učení závisí do velké míry na nich. Zároveň mohou tyto postoje rozdělit žáky na ty s lepší disciplínou učit se a na ty, kteří propadají snadněji prokrastinaci. Žáci ze sociálně slabšího prostředí mohou více inklinovat k té druhé skupině.
Doporučení pro vzdělávací politiky
Pracujeme se třemi časovými rovinami dopadů
1) Dopady krátkodobého uzavření škol 2) Dopady dlouhodobého uzavření škol 3) Opakující se omezení fungování škol
23