Page 27 - IDEA Nerovnosti ve vzdelavani COVID19 kveten2020 18
P. 27

PANDEMIE COVID-19 A SOCIÁLNĚ-EKONOMICKÉ NEROVNOSTI VE VZDĚLÁVÁNÍ IDEA 2020
 Pokusit se zapojit žáky, kteří se neúčastní výuky kvůli nulové podpoře vrodině (hlavně 1. stupeň ZŠ), anebo kvůli vlastnímu nezájmu (hlavně 2. stupeň ZŠ a SŠ). Ti jsou z pohledu dopadů nejrizikovější skupinou. Při existujících restrikcích bohužel nemá škola mnoho jiných nástrojů než zesílit komunikaci s rodiči. Při alespoň částečném uvolnění se jeví ideální terénní práce ve spolupráci s neziskovými organizacemi a dalšími sociálními pracovníky. Ti byli před pandemií vkontaktu s rodinami. Doposud byla jejich práce částečně omezena kvůli zavedeným opatřením, ale měla by se od konce dubna obnovit.14
Doporučení po znovuotevření škol
Zásadní je zaostávajícím žákům zdůvodu vzdělávání na dálku vytvořit možnosti dohnat ztrátu v jejich vzdělávání. Snaha musí být co nejvíce zapojit (možná i povinně) žáky, kteří se neúčastnili výuky na dálku z vlastního rozhodnutí nebo nedostatku podpory na straně rodiny. Učitelé by zároveň měli přihlédnout v hodnocení na materiální a rodinné podmínky žáka při plnění výuky na dálku.
• Doučování ve školách a v domácnostech. Vyšší veřejná finanční podpora neziskovým organizacím a dobrovolníkům, z nichž řada nabízí doučování a technicko- informační podporu znevýhodněným dětem, může velmi efektivně doplňovat školní doučování individualizovaným přístupem.
• Přípravné kurzy poskytované školami pro školní rok 2020/2021. Vzdělávací experti v Česku i v zahraničí15 hovoří o začátku školního roku už v srpnu, kde by školy pro vybrané žáky či plošně poskytovaly opakovací/doučovací kurzy. Jejich efektivita na výsledky žáků v USA, kde se tento typ podpory častěji nabízí, je nicméně diskutabilní (Jacob a Lefgren 2004). Pokud by kurzy nebyly plošné, musely by být nastavené tak, aby dokázaly nalákat ty žáky, kteří je potřebují nejvíce, což není jednoduché. Obtížné je to i z pohledu učitelů, kteří se často cítí přetíženi distanční výukou. Přípravné kurzy je asi vhodnější speciálně honorovat a vytvářet finanční motivaci spojenou s pozitivní motivací pomáhat zaostávajícím žákům než nařizovat dřívější začátek školního roku.
14 https://www.irozhlas.cz/zpravy-domov/socialni-sluzby-rozvolnovani-opatreni-zdravotne-postizeni-seniori-jana- malacova_2004241945_onz
15 https://chalkbeat.org/posts/us/2020/04/16/coronavirus-schools-help-students-return-research-ideas/ 25
    


























































































   25   26   27   28   29