Page 26 - IDEA Nerovnosti ve vzdelavani COVID19 kveten2020 18
P. 26

PANDEMIE COVID-19 A SOCIÁLNĚ-EKONOMICKÉ NEROVNOSTI VE VZDĚLÁVÁNÍ IDEA 2020
 Vzhledem k vývoji vládních opatření, první rovina částečně odpovídá postupu pro první stupeň ZŠ, druhá časová rovina pro druhý stupeň ZŠ a středních škol a třetí rovina je obecnou možností budoucího vývoje.
Diskutujeme možné dopady vzhledem k sociálním nerovnostem ve vzdělávání a z nich plynoucí implikace pro veřejné vzdělávací politiky v České republice. Pro dlouhodobou důvěru a transparentnost směrem k aktérům i k široké veřejnosti by zamýšlená opatření a scénáře, včetně těch k sociálním nerovnostem, měly vycházet ze Strategie/krizového plánu (viz Bartoš 2020). Při jeho tvorbě a aktualizaci lze vycházet z dokumentu OECD (2020), který již postup přehledně zpracoval do 25 bodů.12
1.Časová rovina: Dopady krátkodobého uzavření škol (znovuotevření během května, maximálně začátkem června 2020) – předběžně odpovídá otevírání 1. stupně ZŠ
Nejvíce ohrožení jsou žáci, kteří se nezapojují, anebo nemohou zapojit do probíhající výuky na dálku ve svojí třídě. U nich výpadek 1-2 měsíců oproti spolužákům může mít dlouhodobé následky. Vzhledem k omezené podpoře v rodině a nižším aspiracím to jsou častěji žáci z rodin s nízkým socioekonomickým statusem.
Nefungující výuka na dálku na straně škol je pro žáky nepříznivá, ale nelze předpokládat, že by během 1-2 měsíců výrazně zvýšila vzdělávací nerovnosti.
Doporučení během uzavření škol
Poskytnout možnost jiné formy výuky, pokud je neúčast z důvodu chybějící techniky či připojení k internetu (viz doporučení organizací ČvT a ČOSIV). Pokud by uzavření trvalo déle, mohl by stát a zřizovatelé reagovat pořízením ICT techniky pro žáky bez přístupu k výuce. Pozitivní jsou vtomto směru kroky některých zřizovatelů (Královehradecký kraj, Praha) a soukromých subjektů,13 kteří techniku sociálně znevýhodněným žákům zapůjčili nebo dali. Nicméně nelze spoléhat pouze na dobrovolné aktivity a zřizovatele.
12 České shrnutí zde: https://www.eduin.cz/clanky/oecd-skolstvi-potrebuje-strategii-na-nejblizsi-mesice-i-pristi- skolni-rok/. Je také mimo možnosti této studie diskutovat další neméně důležitá témata jako hygienické a epidemiologické konsekvence otevření škol nebo dopad na psychiku dětí a rodičů. Musíme také zdůraznit, že nejsme epidemiologové, a proto nehovoříme o vhodnosti délky zavření škol, to je hlavně otázkou vývoje pandemie.
13https://www.mironet.cz/info/o-nas/podporujeme/mironet-zajisti-1000-pocitacu-rodinam-s-detmi-v-nouzi+kc202/, https://www.ucimeonline.cz/
       24
























































































   24   25   26   27   28