Page 45 - IDEA_Studie_02_2019_Elektromobily
P. 45

Informace o emisích spojených s provozem aut a výrobou paliv a elektřiny
Důležitým zjištěním je pozitivní vliv poskytnutí informace o emisích, ke kterým jednotlivé technologie vedou. Připomínáme, že třetina respondentů obdržela informaci o emisích znečišťujících látek, druhá třetina o emisích skleníkových plynů, zatímco zbývající třetina neobdržela žádnou informaci o emisích. V obou případech byly vždy emise uvedené relativně k emisím, za které je odpovědný provoz automobilu na konvenční paliva (benzín, naftu). Z tohoto důvodu jsme schopni analyzovat vliv informace o procentuálním snížení emisí automobilů na elektřinu nebo CNG oproti emisím CV.
Za prvé zjišťujeme, že hodnota automobilu a cena, za kterou jsou respondenti ochotni tento automobil koupit, se zvyšuje při čistších technologiích pouze u respondentů, kteří zamýšlí pořídit si nový automobil. Ochota platit činí kolem 13 000 Kč za snížení emisí znečišťujících látek o každých 10 % oproti úrovni emisí z konvenčních aut. Ochota platit za snížení stejného objemu emisí skleníkových plynů činí u tohoto segmentu téměř 20 000 Kč (viz Graf 20). Respondenti, kteří zamýšlí pořídit si ojetý automobil, neberou objem emisí ve své spotřebitelské volbě v úvahu.
Za druhé zjišťujeme, že průměrná ochota platit za snížení emisí se statisticky neliší mezi znečišťujícími látkami a skleníkovými plyny. Jinými slovy, efekt snížení emisí na volbu technologie je v průměru stejný, bez ohledu na to, zda uvedeme snížení u znečišťujících látek nebo u skleníkových plynů. Jedním z možných vysvětlení je tendence lidí vidět spojitost mezi snížením fosilních paliv a skleníkových plynů na jedné straně a snížením znečišťujících látek jako důsledek právě snížené spotřeby fosilních paliv.
Za třetí, efekt informace o emisích není zanedbatelný. Například technologii, která má o 50 % méně emisí než konvenční technologie, si respondenti cení o 65 až 100 tisíc Kč více; u 80 % snížení je rozdíl v hodnotě až do 160 000 Kč.
Další výhody
Poskytnutí dalších výhod ze strany vlády může stimulovat nákupy alternativních technologií, i když jejich vliv na volbu automobilu, jak uvidíme dále, je spíše omezený.
Mezi pěti navrženými výhodami pravděpodobnost si pořídit alternativní technologii nejvíce zvyšuje podpora zavedení elektroinstalace pro pořízení nového automobilu s baterií. Tuto podporu následuje podpora zavedení domácí plničky CNG a poskytnutí parkování ve městech zdarma. Pozitivní efekt má také poskytnutí dálniční známky zdarma, viz Graf 21 .
Využívání speciálních silničních pruhů pro MHD ve městech efekt na spotřebitelskou volbu však nemělo. Důvodem může být, že jen malá část (34 %) respondentů jezdí denně či několikrát týdně ve městě, které má tyto pruhy vyhrazené pro MHD. Neúčinnost tohoto opatření může být také přičteno očekávanému zahuštění dopravy v těchto pruzích při zvyšujícím se množství alternativních automobilů na silnicích. Přesně tento negativní efekt způsobil, že v Norsku musela být tato výhoda tento rok zrušena.
43

























































































   43   44   45   46   47