Page 15 - IDEA Studie 04 2023 Bydleni
P. 15

SNÍŽILA BY VĚTŠÍ BYTOVÁ VÝSTAVBA CENOVÝ RŮST NEMOVITOSTÍ V LETECH 2013–2021? PRAVDĚPODOBNĚ NE IDEA 2023 Efekt implicitních nákladů hypotéky můžeme dále rozložit a zkoumat vliv jednotlivých klíčových faktorů. Výsledky vidíme v Grafu 2.  90 80 70 60 50 40 30 20 10 0 Graf 1: Rozklad růstu cen rezidenčních nemovitostí v ČR (období 2013–2021)   20 procentních bodů z celkového nárůstu cen bylo způsobeno snížením nákladů financování. 7 78          20 4                                                15 32   Graf 2 představuje rozklad uvedených 20 % z Grafu 1.                 Růst inflace Růst reálných příjmů domácností Snížení implicitních nákladů financování hypotéky Zrušení daně z nabytí nemovitosti Další faktory Růst cen nemovitostí Graf 2: Změna implicitních nákladů financování hypotéky (při zachování konstantní hodnoty jednotlivých faktorů po celé období 2013–2021)    -20,0 -22,1  Kdyby lidé neočekávali další růst reálných mezd, snížily by se náklady financování hypotéky podstatně méně a tím by se méně zvyšovala cena nemovitostí. -14,3 Základní kalibrace modelu -8,1 Konstantní úroková míra z hypotéky Konstantní LTV   Konstantní míra růstu očekávaných reálných mezd                             -20,1 Konsta ntní očekávaná míra inflace        -25 -20 -15 -10 -5 0 Změna implicitních nákladů na financování hypotéky mezi lety 2013–2021 (%) Pozn.: Základní kalibrace modelu počítá mezi lety 2013–2021 se změnou LTV z 85 % na 80 %, změnou míry růstu očekávaných reálných mezd z 0,3 % na 3,4 %, změnou úrokové míry z hypotéky z 3,21 % na 2,13 % a změnou očekávané míry inflace z 1,9 % na 1,8 %. V dalších sloupcích grafu je zobrazen výsledek změny implicitních nákladů financování hypotéky v případě, kdy se jednotlivé parametry mezi lety 2013–2021 nezmění (zůstávají konstantní na úrovni roku 2013), zatímco ostatní se mění stejně jako v základní kalibraci modelu. Vztah mezi jednotlivými faktory je nelineární, a tudíž se součet jednotlivých faktorů nerovná celkovému výsledku -20 %. 13 Růst cen (%) 


































































































   13   14   15   16   17