Page 9 - IDEA Studie 10 2018 Intelektualni dovednosti ceskych ucitelu
P. 9

Tabulka 2.1: Mezinárodní statistiky OECD o učitelích mateřských, základních a středních škol       Průměrný věk      % žen   % vysokoškolsky vzdělaných učitelů  Učitelé MŠ    Učitelé 1. stupně ZŠ    Učitelé 2. stupně ZŠ    Učitelé SŠ  VŠ Bc.  VŠ Mgr. a vyšší  VŠ Bc.  VŠ Mgr. a vyšší   VŠ Bc.  VŠ Mgr. a vyšší  VŠ c.   VŠ Mgr. a vyšší   Švýcarsko   44    62,9  --    --  --    --   --  --    --   --   Nový Zéland  46  71,5  --  --  85  2   84  4  87   9   Maďarsko  45  78,5  94  1  89  11   89  11  33   66   Belgie  41  69,6  99  0  98  1   100  0  0   100   Česká republika  46  75,6  14  8  4  87   5  89  3   94   Dánsko  44  62,4  100  0  100  0   100  0  0   100   Francie  44  67,1  65  10  64  8   71  21  70   21   Itálie   52   80,1   --   --   --   --    --   --   --    --   Japonsko  43   48,7 --   -- --   --  -- --   --  --   Korea  40  67,1  --  --  --  --   --  --  --   --   Nizozemsko   45   68,6   --   --   83   17    64   36   --    --   Norsko   45    68,8  95    1  91    5   91  5    43   56   Polsko  43   76,5 8   88 3   97  2 98   1  99   Rusko  --  87,1  --  --  --  --   --  --  --   --   Slovensko  45  78,3  --  --  --  --   --  --  --   --   Španělsko  45  65,6  78  22  80  20   11  89  3   97   Anglicko  --  --  46  52  46  52   20  79  20   79   Skotsko  --  --  100  0  100  0   100  0  100   0   Velká Británie   39   72,3   --   --   --   --    --   --   --    --   Průměr   44,2    70,6                   Pozn.: Zdroj OECD Education at a Glance 2017 resp. 2016, data pocházejí z roku 2015 resp. 2014 relativně vysoký podíl učitelů základních škol (jak prvního, tak druhého stupně), kteří mají vyšší než magisterské vzdělání. Ve všech zemích mezi učiteli mateřských, základních a středních škol nalezneme dle údajů OECD více žen, než mužů. V Česku je však zastoupení žen nadprůměrné. Pouze u pěti zemí (Maďarsko, Itálie, Polsko, Rusko a Slovensko) je jejich podíl vyšší než v Česku. Věková struktura učitelského sboru určité země je pro náš typ analýz důležitým atributem. Současný učitelský sbor, s určitou věkovou strukturou a délkou učitelské praxe a samozřejmě s obecnými intelektuálními dovednostmi, je totiž výsledkem zhruba čtyř desítek let trvajících složitých procesů. Tyto procesy zahrnují výběrovost do počáteční vysokoškolské přípravy učitelů (kdo jde studovat na učitele), fázi výběru do učitelské profese po skončení školy (kdo jde do škol učit), fází předčasných odchodů z profese a fázi dalšího průběžného vzdělávání učitelů. Charakter těchto procesů se přitom v průběhu posledních čtyř dekád výrazně měnil spolu s historickými, společenskými a ekonomickými změnami. Starší generace současných učitelů totiž do profese vstupovala v dobách, kdy byly ve společnosti a na trhu práce výrazně jiné podmínky než dnes či v minulosti poměrně nedávné. 7 


































































































   7   8   9   10   11