Page 18 - IDEA Studie 1 2018 Co skryvaji znamky
P. 18

Chybná rozhodnutí v důsledku zkreslených známek
Školní známky vČesku představují zavedenou a široce uznávanou zpětnou vazbu o akademických výsledcích žáka. Jako takové představují významný faktor v rozhodování žáka a jeho rodičů. Federičová (2016) například ukázala, že známky vysvětlují rozdíl vpočtu přihlášených chlapců a dívek na různé druhy středních škol při stejných skutečných akademických schopnostech, a to i v krajích, kde známky mají v samotném přijímacím řízení středních škol poměrně malou roli. Zjištěné genderové rozdíly v přístupu ke známkování proto mohou mít nezanedbatelné dopady na další život žáků. Pokud známky, navzdory všeobecnému vnímání, nereflektují pouze akademické výsledky, mohou neadekvátně zkreslovat rozhodnutí o dalším studiu. Je například možné, že v průměru horší známky chlapců v matematice částečně vysvětlují jejich nižší zastoupení na gymnáziích a na vysokých školách.
Zkreslení při známkování se může projevovat také jako sebenaplňující proroctví, nazývané též pygmalion efekt. Rosenthal a Jacobson (1968) v již klasické studii ukázali, že učitelova očekávání ohledně budoucích vzdělávacích výsledků žáka mohou sama o sobě vzdělávací pokrok žáka ovlivňovat, a tato očekávání tak naplnit. Jinými slovy, pokud učitel od žáka očekává špatné studijní výsledky, může toto samo o sobě zapříčinit, že žák nakonec špatných výsledků skutečně dosáhne. Genderové rozdíly v hodnocení mohou kromě zkreslené zpětné vazby posilovat genderové rozdíly v dalším vzdělávání a dlouhodobém horizontu života.
Česko a svět
Genderové rozdíly v známkovém hodnocení žáků (genderové zkreslení) jsou běžné i mimo ČR. Tabulka 1 shrnuje obdobné studie a jejich závěry v dalších zemích. Horší známky chlapců při jinak stejných studijních výsledcích jsou častým jevem téměř ve všech sledovaných předmětech a zemích.
16





























































































   16   17   18   19   20