Page 18 - IDEA Studie 1 2019 Dopady znamek na vysvedceni
P. 18

Rozložení známek Rozložení jedniček z češtiny a matematiky se mezi chlapci a děvčaty se stejnými šancemi na přijetí výrazně liší. Abychom to ukázali, žáky jsme seřadili do deseti stejně početných skupin se stejnými šancemi na přijetí a dívky a chlapce jsme navíc rozdělili na jedničkáře a ostatní. Tabulka 3 (graficky znázorněno v Obrázku 7) potom ukazuje, že mezi žáky s nejvyššími šancemi na přijetí (90. až 100. percentil) má jedničku z obou předmětů 95 % dívek, ale pouze 85 % chlapců (sloupce \\\[c\\\] a \\\[c‘\\\] v prvním řádku). Na hranici přijetí mezi 80. a 90. percentilem má na vysvědčení jedničky v obou předmětech stále ještě většina 83 % dívek, ale chlapců již pouze 57 % (srovnej sloupce \\\[b\\\] a \\\[b’\\\]). Mezi jedničkáři je tedy podíl chlapců-jedničkářů výrazně nižší než v případě dívek. Podíly jiných žáků než jedničkářů uvádí další řádky Tabulky 3. V jejich případě se ve skupinách se stejnými šancemi na přijetí se nachází výrazně více chlapců než dívek. Pravděpodobnost přihlášení se Zatímco Tabulka 3 ukazuje podíly žáků s různými známkami, Tabulka 4 pro stejné skupiny žáků ukazuje podíly přihlášených. Tabulka 4: Podíly přihlášených dívek a chlapců ve skupinách se stejnými šancemi přijetí a známkami na vysvědčení    Jedničkaa) z Matematiky Češtiny 70. – 79. percentil Šance na přijetí 80. – 89. percentil 90. – 100. percentil    Dívky (a) Chlapci (a’) Dívky (b) Chlapci (b‘) Dívky (c) Chlapci (c‘)             Ano Ano Ano Ne 36 % 25 % - 31 % - - Ne Ano - - - - - - Ne Ne - 20 % - - - - Celkově 35 % 27 % 48 % 38 % 57 % 56 % Poznámky:  Údaje pro skupiny s počtem žáků ve vzorku menší než 15 % nejsou uváděny.  a) „Ano“ udává jedničku a „Ne“ udává známku horší. „ 35 % 33 % 51 % 46 % 59 % 59 %  16 


































































































   16   17   18   19   20