Page 19 - IDEA Studie 1 2019 Dopady znamek na vysvedceni
P. 19

Obrázek 8: Podíly přihlášených dívek a chlapců jedničkářů  Podíly přihlášených dívek a chlapců jedničkářů 60 %   50 % 40 % 35 % 51 %        46 % 59 % 59 %    33 %   30 % 20 % 10 % 0%        70. – 79. percentil 80. – 89. percentil Dívky Chlapci 90. – 100. percentil   Dívek jedničkářek ve skupině s hraniční šancí na přijetí podává přihlášku o 5 procentuálních bodů více než chlapců jedničkářů. Z prvního řádku Tabulky 4 (graficky znázorněno v Obrázku 8) je zřejmé, že mezi jedničkáři je podíl přihlášených velmi vysoký, byť s klesajícími šancemi na přijetí se viditelně snižuje. Podíl přihlášených chlapců je podobný jako u dívek se stejnými šancemi na přijetí. Jelikož tito chlapci a dívky mají stejné známky (jedničky), není v této skupině prostor pro zkreslený signál známek snižující ambice se přihlásit. Ve skupině jedničkářů s nejvyšší šancí na přijetí jsou podíly přihlášených dívek a chlapců dokonce stejné, 59 %. Zde si však musíme uvědomit, že podíl jedničkářů mezi chlapci je výrazně nižší než mezi dívkami (viz Tabulka 3). Takže ve skupině žáků s hraniční šancí na přijetí v 80. – 89. percentilu z těch, kteří nemají jedničku z češtiny, jsou mnohem výrazněji zastoupeni chlapci. A podíl těch co podávají přihlášku (31 %) je výrazně nižší než mezi těmi, co mají jedničku (46 %). Celkově z dívek ve skupině s hraniční šancí na přijetí podává přihlášku 48 %, zatímco z chlapců pouze 38 % (poslední řádek Tabulky 4 ve sloupcích \\\[b\\\] a \\\[b’\\\]). Horší známky u chlapců, s jinak stejnými šancemi na přijetí jako mají dívky, způsobují na straně chlapců podcenění šancí na přijetí, což vede k tomu, že se hlásí v menší míře.10 10 Detailnější analýzu tohoto fenoménu obsahuje akademická verze studie Federičová (2015).  17 


































































































   17   18   19   20   21