Page 20 - IDEA Studie 1 2019 Dopady znamek na vysvedceni
P. 20

Horší známka, byť neznamená nižší šance na přijetí, zřejmě snižuje žákem a rodiči vnímané šance na přijetí a snižuje pravděpodobnost podání přihlášky. Diskuse a závěr Studie analyzuje příčinu rozdílných podílů dívek a chlapců, kteří se hlásí na osmiletá gymnázia (G8). Ukazuje se, že i když má dívka a chlapec stejné šance k přijetí, dívka se přihlásí s větší pravděpodobností. To přispívá k tomu, že na G8 je přijímáno více dívek než chlapců. Rozdílné rozhodování chlapců a dívek o podání přihlášky na G8 lze vysvětlit zkreslením představ žáků a jejich rodičů o šancích na přijetí. Za zkreslenými představami a ambicemi stojí nedokonalá informovanost o vlastních kognitivních schopnostech žáka ve srovnání s ostatními. Žáci se totiž mohou srovnávat především pomocí známek na vysvědčení, které nesou velmi nepřesnou informaci. Přísnost známkování se liší nejen mezi školami, ale i mezi učiteli a je zatížena i subjektivitou (Hoge a Coladarci, 1989). Způsob známkování je totiž stanoven vyhláškou, která přísnost známkování stanovuje velmi vágně a navíc má v reálné školní praxi minimální dopad. Navíc, a to je zde podstatné, učitelé do známek kromě kognitivních dovedností promítají i socio-emoční schopnosti a chování žáků, což zhoršuje spíše známky chlapců. Na dostatečně velkém vzorku žáků ukazujeme, že rozdíly způsobené subjektivními rozdíly ve známkování mezi učiteli zkreslují představy žáků a jejich rodičů o šancích žáka na přijetí. A jelikož stejně kognitivně disponované dívky dostávají v průměru známky lepší než chlapci, vnímají dívky v průměru i vyšší šance na přijetí. Rozdíl se potom promítá do nižšího podílu přihlášených chlapců ve skupinách žáků, jejichž šance na přijetí jsou stejné a hraniční. V našem případě jsme identifikovali dopad známek na vysvědčení na vzdělávací ambice díky systematickému podhodnocování kognitivních dovedností chlapců. Dopad zkresleného informačního signálu na rozhodování žáků a rodičů se však netýká pouze rozdílů mezi chlapci a děvčaty. Fenomén se dotýká rovného přístupu dětí ke vzdělání obecně. V případě G8 v České republice, kde poptávka výrazně převyšuje nabídku, se 18 


































































































   18   19   20   21   22