Page 22 - IDEA Studie 1 2019 Dopady znamek na vysvedceni
P. 22

V rámci této analýzy není možné vysvětlit všechny příčiny rozdílů chlapců a dívek v podílu přihlášených na G8. Podobně použitá data neumožňují odhalit, co vše zohledňují známky na vysvědčení. Výsledky naší studie však varují před neadekvátně velkým významem připisovaným známkám na vysvědčení, pokud jsou ve hře důležitá životní rozhodnutí. Bylo by proto vhodné posilovat povědomí o omezené vypovídací schopnosti známek na vysvědčení, protože známka na vysvědčení zohledňuje i sociálně-emoční schopnosti, přísnost známkování a subjektivní pohled učitele. K lepší představě o úrovni kognitivních dovedností žáka ve vztahu k ostatním vrstevníkům v zemi by mohl výrazně přispět systém celonárodních srovnávacích zkoušek. Ale zavedení takového systému, který byl před mnoha lety zamýšlen, je spojeno i s výraznými systémovými riziky jako je zavádění nevhodně koncipovaných a zavádějících žebříčků škol, přílišné soustředění výuky na testované znalosti a dovednosti a například motivaci k podvádění na straně učitelů a škol. 20 


































































































   20   21   22   23   24