Page 22 - IDEA Studie 3 2016 Verejna podpora mist ve skolkach
P. 22

od ledna 2015 s nestandardně retroaktivní uplatnitelností i pro příjmy v roce 2014. Možnost vybírat od rodičů stropem25 omezené školkovné využívá většina školek v rozmezí cca 400 - 1000 Kč měsíčně. Ročně si tak rodič může od daňové povinnosti odečíst částku až do výše měsíční minimální mzdy, která v současnosti činí 9 900 Kč. Dodatečné místo ve školce obsazené dítětem rodičů, kteří platí daň z příjmu vyšší než 9 900 Kč, tak státní rozpočet ochudí až o 9 900 Kč. Za předpokladu, že průměrné školkovné činí zhruba 500 Kč měsíčně, ročně to na jedno dítě dělá 6 000 Kč,26 takže dále pracujeme s touto částkou. Ne každá rodina však má dostatečně vysoké příjmy, aby platila dostatečně vysokou daň z příjmu, od které si může výdaje na školkovné odečíst v plné výši. Za předpokladu 90% pravděpodobnosti, že dotčená domácnost platí dostatečně vysokou daň, vychází ztráta státního rozpočtu v důsledku daňové úlevy 5 400 Kč ročně.
Naše analýza neuvažuje dopady skrze potenciální zvýšení pojistných dávek (např. následné mateřské, dávek v nezaměstnanosti a důchodů), které jsou navázány na vyšší příjmy skrze vyšší sociální odvody z nich. Zvýšení budoucích dávek však bude v délce životního cyklu pravděpodobně striktně nižší než zvýšení příjmů státního rozpočtu z odvodů samotné.
Tabulka 9 shrnuje tři výše diskutované nepřímé a dlouhodobé dopady na veřejné rozpočty. Jejich čistý dopad na veřejné rozpočty je kladný ve výši cca 15 800 Kč ročně. Pro tuto hodnotu je nejvýznamnější navýšení úrovně celoživotních výdělků matky, která se může díky dodatečnému místu ve školce vrátit o rok dříve do práce. I když budeme předpokládat pouze polovinu empirického odhadu 1% navýšení budoucích celoživotních výdělků matky, vychází čistý výnos státního rozpočtu díky sekundárním a dlouhodobým dopadům stále vysoký na úrovni 7 900 Kč ročně.
25 Měsíční výše úplaty nesmí přesáhnout 50 % skutečných průměrných měsíčních neinvestičních nákladů vynaložených na jedno dítě. Výši úplaty stanoví ředitel školy pro všechny děti stejnou. O snížení nebo prominutí úplaty, zejména v případě dětí se sociálním znevýhodněním, rozhoduje ředitel MŠ. Vzdělávání v posledním ročníku se poskytuje bezúplatně.
26 Bereme ohled na nulové školkovné u dětí v posledním roce školky před nástupem do školy. Také hraje roli skutečnost, že při přechodu dětí ze soukromých do obecních školek by státní rozpočet ušetřil na slevách za školkovné placených v soukromých školkách, kde je sice malý podíl dětí, ale školkovné je vysoké a většina rodičů má dostatečně vysokou daňovou povinnost, od které si může výdaje na školkovné odečíst.
 20





























































































   20   21   22   23   24