Page 19 - IDEA Studie 4 2015 Platy ucitelu
P. 19

Velmi strmý sklon profilu zaměstnanců -neučitelů soukromého sektoru ukazuje na mnohem vyšší rozsah, v jakém se pohybuje podíl odměny na platu, než jaký sledujeme ve veřejném sektoru. V případě učitelů se podíl odměn na platu pohybuje v mnohem užším rozsahu. Například odměny desetiny učitelů s nejvyšším platem představují pouze 11 % jejich celkového platu. Ve veřejném sektoru je tento podíl 18 % a v soukromém sektoru téměř 35 %. Nebo například u středně placených učitelů činí podíl odměny na platu cca jen polovinu toho co u učitele z horní desetiny nejlépe placených učitelů, zatímco ve veřejném a soukromém sektoru je to jen téměř třetina.
Graf 7c ukazuje ten samý ukazatel jako Graf 7b, ale zvlášť pro jednotlivé věkové skupiny učitelů. Sklon profilu odměňování ve veřejné sféře je zřetelně strmější než profily učitelů všech věkových skupin. Učitelské profily mají podobný sklon a liší se hlavně vertikálním umístěním. To znamená, že uvnitř každé věkové skupiny učitelů se podíl odměny na platu pohybuje v podobném rozsahu (bez ohledu na věk) a hlavní rozdíl spočívá v průměrné výši podílu odměny. Nejvyšší rozsah mají relativní odměny u nejmladších učitelů, nejnižší u nejstarších nad 60 let věku. Například u nejlépe relativně placené skupiny nejmladších učitelů představuje podíl odměny na platu 13 %, zatímco u desetiny nejlépe relativně placených nejstarších učitelů tento podíl činí něco málo pod 10 %.
  20 15 10
5 0
Graf 7c: Podíl hrubé mesíční odměny na mediánovém hrubém měsíčním platu učitelů ZŠ podle věku
                 1.decil 2.decil
Učitelé 20 - 29 let Učitelé 50 - 59 let
3.decil
4.decil 5.decil
Učitelé 30 - 39 let Učitelé 60+
6.decil
7.decil 8.decil
9.decil
Učitelé 40 - 49 let
Neučitelé (veřejný sektor)
      Zdroj: Vlastní výpočty na základě ISPV
Velmi malé rozdíly v učitelských platech (Grafy 6a, b, c), nízký podíl odměn na platech (Graf 7a) a nízký rozsah podílu odměn na platech (Grafy 7b, c) dokládají velmi nízký rozsah oceňování kvality vzdělávacího výkonu učitelů. Je nepravděpodobné, že by to bylo způsobeno malými rozdíly v kvalitě učitelů. Na základě evidence ze zahraničí a z kusé a nesystematické empirické zkušenosti z České republiky se lze domnívat, že rozdíly v kvalitě učitelů mohou být velmi výrazné, bez ohledu na jejich věk. To jen dokládá skutečnost dobře známou ředitelům škol, totiž, že český systém učitelských platů nemá kapacitu kvalitnější pedagogické výkony dostatečně finančně oceňovat a učitele k nim motivovat. To může být jedním z důvodů pro odchody schopnějších učitelů do jiných profesí (tento fenomén také dosud není v České republice systematicky empiricky sledován).
17
[%]
















































































   17   18   19   20   21