Page 20 - IDEA Studie 5 2022 Vyucovaci metody
P. 20

INTENZITA POUŽÍVÁNÍ VYUČOVACÍCH METOD UČITELI A JEJICH VZTAH S VÝSLEDKY VZDĚLÁVÁNÍ IDEA 2022 Graf 6: Dopad intenzit vyučovacích metod na vzdělávací posun žáků (intenzita představuje podíl vyučovacích hodin, ve kterých byla metoda učiteli využívána)  52 51 50 49 48 47                                       Zlepšení/zhoršení pokroku žáka v případě, že učitel využívá častěji danou metodu.                   Přednášení Osvojení Porozumění Testy/kvízy Poznámky: Graf ukazuje bodové odhady hodnot regresních koeficientů (kruhové body) odpovídající zvýšení podílu hodin, kdy je využita daná metody výuky, v průměru o 10 procentních bodů. Efekt vyjadřuje percentilový posun průměrného žáka v testovaných dovednostech z mediánu. 95% interval statistické spolehlivosti vyznačují šedé úsečky. Použita byla regresní analýza s fixními efekty na úrovni žáka. Vysvětlovaná proměnná je výsledek v testu v 6. třídě v daném předmětu (standardizováno). V regresích jsou zohledněny charakteristiky učitele; velikost třídy v daném předmětu; časové alokace na každý předmět, výsledky žáka ve 4. třídě v daném předmětu (standardizováno) a binární proměnnou identifikující předmět. Standardní chyby bodových odhadů koeficientů jsou klastrovány na úrovni žáků. Pozorování jsou vážena dle příslušných vah na úrovni žáka, modely odhadnuty podle 5 plausible hodnot. Naše odhady můžeme poměřovat také s rozdíly v tom, jak intenzivně dané metody učitelé používají. Rozdíl mezi učitelem využívajícím metody porozumění a osvojování nadprůměrně a podprůměrně11 je zhruba 20 procentních bodů. Naše výsledky tedy říkají, že posun učitele z podprůměru na nadprůměr ve využívání metod porozumění zvyšuje vzdělanostní pokrok průměrného žáka o 2 percentilové body (z průměru na 52. percentil). Dopady na vzdělanostní pokrok o jednotky percentilových bodů se mohou jevit jako malé. Jsou ale srovnatelné se staršími studiemi zkoumající vyučovací metody na 1. stupni škol ve Španělsku (Hidalgo-Cabrillana 2018), na 2. stupni v USA a v několika dalších evropských zemích (Schwerdt a Wuppermann 2011, Bietenbeck 2014). Navíc posun o 2–3 percentilové body (0,05–0,08 standardní odchylky) podle nedávné meta-analýzy odpovídá průměrnému dopadu řady intervencí ve vzdělávání, které se zaměřovaly na změny ve výuce, financování školního stravování, doučovací kurzy nebo volnočasové  11 Rozdíl mezi 75. a 25. percentilem. 18 Percentil výsledků (průměr čtení a matematiky) 


































































































   18   19   20   21   22