Page 21 - IDEA Studie 5 2022 Vyucovaci metody
P. 21

INTENZITA POUŽÍVÁNÍ VYUČOVACÍCH METOD UČITELI A JEJICH VZTAH S VÝSLEDKY VZDĚLÁVÁNÍ IDEA 2022 aktivity (Lortie-Forgues a Inglis 2019). Z toho vyplývá, že změna intenzity výuky v hodinách může mít dopad na výsledky, který není pouze statisticky významný, ale je i v porovnání s dalšími intervencemi ve vzdělávání podstatný. Lze si představit, že námi odhadnuté dopady jsou zkresleny efekty nenáhodných rozdílů ve využívání různých intenzit metod učiteli v různých předmětech. Roli mohou hrát daty nepostižené charakteristiky učitelů a žáků. Například učitelé mohou být lepší ve výuce jednoho předmětu, díky čemuž využívají progresivní metody intenzivněji. Proto Graf A2 v příloze ukazuje odhady při zohlednění toho, jak často se učitel v posledních dvou letech v daném předmětu dále formálně vzdělával (absolvoval školení a kurzy). Vzdělávání předmětu bereme jako indikaci zájmu učitele o daný předmět a zprostředkovaně o kvalitu jeho výuky. Původní odhady to však v zásadě nezmění, i když statistická věrohodnost klesá na hranu významnosti. Sice to může znamenat, že zájem učitele o předmět nehraje zásadní roli, musíme brát v potaz, že informace o účasti na dalším vzdělávání učitele poskytuje velmi hrubé měřítko zájmu o předmět a kvality. Zkreslení našich odhadů může být způsobeno i tím, že část žáků odešla před 6. ročníkem na víceletá gymnázia nebo přešla z malotřídních škol do jiných ZŠ, a chybí tak v analyzovaném vzorku. Učitelé mohli využívat jinou kombinaci metod ve třídách, kde se větší část žáků připravovala a hlásila na víceletá gymnázia. Vztah může ve třídě ovlivnit také, když větší část třídy se na víceleté gymnázium dostala a odešla. Proto odhadujeme dvě dodatečné specifikace, jejichž výsledky zobrazuje Graf A3. V první specifikaci omezujeme vzorek na třídy, ze kterých se na gymnázia hlásilo méně než 15 % žáků (49 % vzorku). Ve druhé na třídy, ze kterých odešlo maximálně 10 % žáků (57 % vzorku). Výsledky ukazují, že v obou případech mají pro tyto homogennější třídy metody porozumění větší dopad na výsledky žáků. Metody osvojování a testování mají vztah významně negativní maximálně v jedné ze specifikací. To naznačuje, že osvojování a testování mohli více využívat učitelé ve třídách, kde se větší část žáků hlásila na víceletá gymnázia a sloužila k jejich přípravě, což ovšem neprospívalo vzdělávání zbylých žáků.  19 


































































































   19   20   21   22   23