Page 11 - IDEA Studie 6 2018 Predskolni pece v Nemecku
P. 11

Datové soubory všech tří studií se týkají spolkových zemí z oblasti bývalého západního Německa. Důvodem je relativně nižší rozšířenost předškolní péče vobdobí před reformami než v oblastech východního Německa, které z období socialismu zdědilo hustou síť předškolních zařízení a kde byla dobře pokryta i raná péče o děti mladší tří let. V západním Německu byl proto po zavedení státní podpory a právního nároku na místo ve školce výraznější a více diferencovaný nárůst kapacity předškolních zařízení. Rozdílné tempo růstu kapacity v jednotlivých obcích umožnilo zkoumat dopady míry docházky na rozvoj dětí. Studie zkoumající dopady rané péče o malé děti ve věku 1–3 roky se opírá o vzorek 36 tisíc dětí. Studie, které se věnují dopadům předškolní péče o děti ve věku 3–6 let, využívají vzorek více než 130 tisíc dětí. III. Kdo je vítězem a poraženým všeobecného předškolního vzdělávání? Autoři Cornelissen, Dustmann, Raute a Schonberg (2017) ve své studii ukazují, že docházka do zařízení předškolní péče může mít různé dopady na různé skupiny dětí. Jejich studie je založena na datech z let 1994–2006 z regionu Weser-Ems v Dolním Sasku vzápadním Německu. Autoři využívají rozdílného tempa rozšiřování předškolních zařízení v jednotlivých obcích k odhalení zákonitostí vztahu mezi pravděpodobností, že bude dítě navštěvovat předškolní zařízení a velikostí vlivu, který na dítě bude docházka mít. Autoři k tomu používají metodu tzv. mezního dopadu opatření (angl. Marginal Treatment Effect). Zahrnují údaje o výsledcích dětí v hodnocení školní zralosti, nabídku míst v zařízeních předškolního vzdělávání v jednotlivých obcích, údaje o měřítkách kvality předškolních zařízení a sociodemografické charakteristiky obcí (počet obyvatel, úroveň mezd, vzdělání, podíl žen a imigrantů na pracovní síle). Při hodnocení školní zralosti je posuzována celková připravenost na školní docházku, fyzická zralost, motorické dovednosti, kognitivní schopnosti a sociálně-emoční zralost. Studie zkoumá i dopad předškolní docházky na sklony k nadváze a index BMI2. „Předškolní docházka nemá negativní vliv na žádný z aspektů připravenosti na školní docházku.“ 2 BMI – Body Mass Index (česky Index tělesné hmotnosti) je indikátor podváhy, normální tělesné hmotnosti, nadváhy a obezity, umožňující statistické porovnávání tělesné hmotnosti lidí s různou výškou. Hodnoty indexu je nutné interpretovat v závislosti na věku a pohlaví.  9 


































































































   9   10   11   12   13