Page 13 - IDEA Studie 6 2018 Predskolni pece v Nemecku
P. 13

vybírala děti kpřijetí podle několika kritérií. Mezi ně typicky patřilo kritérium zaměstnanosti matky, nebo délka zapsání dítěte na čekací listině na volné místo. Obojí zvýhodňuje děti z příznivého sociálně-ekonomického prostředí, jejichž matky jsou častěji zaměstnané a dříve a lépe se orientují v požadavcích na přijetí dítěte. „Předškolní programy zaměřené na děti ze znevýhodněných rodin a rodin cizinců jsou vzhledem kvynaloženým nákladům efektivnější než programy všeobecné “ Ze závěrů studie vyplývá, že předškolní programy zaměřené na děti ze znevýhodněných rodin a rodin cizinců by vzhledem k vynaloženým nákladům byly efektivnější než všeobecné programy předškolní docházky. Simulací dopadů politických opatření, která plošně rozšiřují kapacitu předškolní péče, autoři ukazují, že bez doplňkových opatření tato politika nedokáže do školek přilákat děti z rodin, které jsou vůči institucionalizované péči nejméně důvěřivé. Jsou to právě tyto děti, ukterých by předškolní vzdělání bylo nejefektivnější, a je proto nutné případné plošné rozšiřování předškolní péče doplnit ovzdělávací kampaň o jejím přínosu, nebo zajistit bezplatnou docházku pro znevýhodněné děti. IV. Od úsvitu do soumraku – vliv celodenní předškolní docházky na rozvoj dětí Christina Felfe a Larissa Zierow (2017) využívají podobná data jako autoři studie předchozí. I jejich výzkum se týká dětí ve věku 3–6 let a zkoumá vliv rozšíření předškolního vzdělávání z půldenního na celodenní pobyt. Zatímco Cornelissen a kol. (2017) se zabývají rozdílem mezi dětmi, které chodí a nechodí do školky, Felfe a Zierow se dívají na rozdíl mezi dětmi, které chodí do školky na půl nebo na celý den. Debata o prodloužení pobytu dětí ve školkách probíhá v mnoha zemích, kde je sice velký podíl dětí, které se předškolního vzdělávání účastní, ale zároveň velký podíl těchto dětí dochází do školky jen na půl dne. Hlavním hnacím motorem rozšíření otevírací doby školek je usnadnit zaměstnanost rodičů. Neexistuje ale mnoho vědeckých studií, které by dávaly odpověď na otázku, jak prodloužený pobyt ve školce ovlivňuje rozvoj dítěte. 11 


































































































   11   12   13   14   15