Page 10 - IDEA Studie 6 2022 Odchody z ucitelske profese
P. 10

ODCHODY Z UČITELSKÉ PROFESE V EVROPĚ IDEA 2022  • Prozatím není ukotveno adaptační období pro uvádění do profese, ani není institucionalizována pozice uvádějícího učitele.10 • Dosud se nepodařilo zavést standardy kvality výkonu učitelské profese pro různé fáze jejich kariérní dráhy. • Stále neexistuje návazný kariérní systém spojený se systémem dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků. Poslední pokus o jeho prosazení ztroskotal odmítnutím v rámci legislativního procesu v roce 2017.11 • Jediným pozitivním trendem zůstává nárůst platů učitelů, který za posledních deset let stoupnul ze 110 % průměrné mzdy na 130 % (Münich a Smolka, 2021). Tím se, ve srovnání kplatům dalších vysokoškolsky vzdělaných lidí vzemi, posouvá Česká republika z jedné z nejnižších pozic v EU směrem k jejímu průměru. • V rámci Strategie 2030+ se s ohledem na potřebu udržet kvalitní učitele v profesi a ve školství předpokládá: ü Vytvořit kompetenční profil učitele. ü Změnit koncept systému dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků a metodické podpory. ü Zvýšit atraktivitu pedagogických profesí a získat kvalitní nové učitele. ü Podpořit začínající a uvádějící učitele. ü Posílit roli ředitele jako lídra pedagogického procesu.   10 Posledním pokusem byla novela zákona o pedagogických pracovnících, která však legislativně nedošla do konce. Viz: https://www.psp.cz/sqw/historie.sqw?o=8&t=503 11 Více o nepřijetí karierního systému pro pedagogické pracovníky v roce 2017 popisuje Michek a Spilková (2021). 8  


































































































   8   9   10   11   12