Page 9 - IDEA Studie 6 2022 Odchody z ucitelske profese
P. 9

ODCHODY Z UČITELSKÉ PROFESE V EVROPĚ IDEA 2022  častěji odchází ze školství učitelé, kteří nedosáhli vysokoškolského vzdělání. To však může být ovlivněno zvyšujícími se nároky ve školských systémech na úroveň dosažené vzdělání učitelů během posledních tří dekád. • Na druhou stranu zjišťujeme, že 57 % odešlých učitelů přešlo do jiných vysoce kvalifikovaných profesí9 a pouze 32 % na méně kvalifikované administrativní pozice. Ve střední Evropě (včetně Česka) je to podobné: 59 % učitelů odešlo do vysoce kvalifikovaných a 28 % do méně kvalifikovaných pozic. To naznačuje, že rozhodnutí o odchodu ze školství dělají spíše učitelé kvalitnější. • Počet let profesních zkušeností je další charakteristikou indikující potenciální kvalitu učitele. Ztráta zkušeného pedagoga je pro společnost většinou nákladnější než ztráta učitele začínajícího (s 0–2 roky praxe). Na druhou stranu zásadní problém představují i odchody mladých nadaných učitelů, kteří mohou kromě jiného přinést do školství nové moderní metody výuky. Z dat za celou Evropu vyplývá, že s každým rokem učitelské praxe se o 2 p.b. snižuje pravděpodobnost, že dotyčný odejde do jiné profese. Tento pokles je ale napříč regiony podobný. V průměru 25 % učitelů, kteří odcházejí do jiných profesí, tak dělá během prvních dvou let a za deset let tento podíl naroste již na pouze 35 %. Učitelskou dráhu opouští tedy mnohem častěji mladší učitelé. Celých 70 % odchodů se týká učitelů po první pracovní zkušenosti ve školství. • Sledování charakteristik učitelů opouštějících učitelskou profesi a důvodů těchto odchodů je velmi důležité, protože pomáhá regulátorům ve školství a tvůrcům vzdělávací politiky v identifikaci vhodných opatření, která mohou riziko odlivu kvalitních učitelů snižovat. Naše zjištění naznačují, že pro setrvání učitele v profesi jsou velmi zásadní první roky v ní. Poskytnutí zkušeného seniorního vedení a efektivní podpory s možností dalšího profesního rozvoje jsou příklady nástrojů, které mohou nadějné a kvalitní učitele v profesi udržet. • Česká republika v současné době nemá systematické nástroje na snižování odchodů učitelů z profese, a to i přes dlouhodobé závazky klíčových dokumentů vzdělávací politiky k jejich prosazení. 9 Jedná se například o manažéry, specialisty v oblasti právní, sociální a kulturní nebo o technické a odborné pracovníky. 7  


































































































   7   8   9   10   11