Page 18 - IDEA Studie 9 2022 Prisnost znamkovani
P. 18

ROZDÍLY V PŘÍSNOSTI ZNÁMKOVÁNÍ ŽÁKŮ A DOPADY NA VZDĚLANOSTNÍ ASPIRACE IDEA 2022  Graf 10 ukazuje, že žákovské aspirace na vysokoškolské studium se liší nejen podle klasifikačních stupňů, ale také podle přísnosti známkování na školách. Žáci z mírně přísných škol mají při dané známce mírně nižší ambice. Avšak rozdíly mezi různě přísnými školami jsou výrazně menší než rozdíly v test skóre v Grafu 7. Například žák se známkou 3 na přísně známkující škole má v průměru lehce lepší matematické znalosti než žák se známkou 2 na škole mírně známkující. A studijní ambice žáka z přísně známkující školy jsou výrazně nižší. Regresní model18 potvrzuje, že přísnost známkování ve školách výrazně formuje vzdělanostní aspirace žáků: žák s průměrnými matematickými dovednostmi na neutrálně známkující škole má zájem o vystudování VŠ v 52 % případů, zatímco stejný žák na mírně známkující škole v 61 % a na přísně hodnotící škole jen v 42 % případů. Graf 10: Podíl žáků, kteří chtějí vystudovat VŠ (ambice na vystudování VŠ podle známek a přísnosti hodnocení) žáci s dvojkou na přísně známkujících školác mají podobný zájem o VŠ jako žáci na mírně známkujících školách h                                         pravděpodobnost zájmu o VŠ závisí především na známce                            90 80 70 60 50 40 30 20                          1234 Známka Přísnost známkování: Přísné Neutrální Mírné     Podobným způsobem přísnost známkování ve školách ovlivňuje i kariérní aspirace žáků. Graf 11 ukazuje, že představy žáků o prestiži jejich budoucího povolání se odvíjí především od známek, zatímco mezi skupinami škol dle přísnosti se aspirace pro jednotlivé známky liší mnohem méně než test skóre. 18 Jde o logistickou regresi zájmu o vystudování VŠ (ANO/NE) v závislosti na test skóre a skupině škol podle přísnosti známkování.  16 Podíl žáků (%) 


































































































   16   17   18   19   20