Page 20 - IDEA Studie 9 2022 Prisnost znamkovani
P. 20
ROZDÍLY V PŘÍSNOSTI ZNÁMKOVÁNÍ ŽÁKŮ A DOPADY NA VZDĚLANOSTNÍ ASPIRACE IDEA 2022 prostřednictvím přísnosti známkování. Pro důsledné posouzení, zdali jsou lepším prediktorem úspěchu v dalším studiu skóre z mezinárodních šetření, nebo známky, by bylo třeba sledovat průchod žáků vzdělávací soustavou, což se zatím v ČR nedělá. Graf 12: Pravděpodobnost zájmu o dokončení VŠ u žáků s průměrnou gramotností Vysoký socioekonomický status Nízký socioekonomický status žáci z rodin s vysokým socioekonomickým statusem mají o 20 procentních bodů vyšší zájem o vystudování VŠ dívky mají o 20 procentních bodů vyšší záje o vystudování VŠ oproti chlapcům m při dané matematické gramotnosti mají žáci z mírných škol o 15 procentních bodů vyšší zájem o vystudování VŠ oproti žákům z přísných škol 80 70 60 50 40 30 Dívka Chlapec Přísnost známkování: Dívka Neutrální Chlapec Přísné Mírné Rozdíly ve vzdělanostních ambicích však vedle pohlaví a sociálního zázemí zdaleka nevysvětlují ani rozdíly v přísnosti známkování a test skóre. Velkou část rozdílů v ambicích informace obsažené v datech PISA nevysvětlují. Robustnost zjištění: srovnání s výsledky na datech TIMSS 2007 Možným problémem naší analýzy je, že matematická gramotnost zjišťovaná v šetření PISA 2018 se od kurikula českých základních škol může lišit. Obsahově by však školnímu kurikulu mělo být bližší mezinárodní šetření TIMSS zaměřené na úroveň vědomostí a dovedností v matematice a přírodních vědách. V České republice v posledních letech šetření zahrnovalo pouze žáky 4. ročníků, žáci 8. ročníků byli zahrnuti naposledy v roce 20071. Pro ověření robustnosti výsledků na základě dat PISA jsme analýzu replikovali na vzorku žáků 8. ročníků základních škol z šetření TIMSS 20071. Výsledky však velmi dobře korespondují se zjištěními na základě PISA popsanými v předchozím textu: 18 Pravděpodobnost (%)