Page 19 - IDEA Studie 9 2022 Prisnost znamkovani
P. 19

ROZDÍLY V PŘÍSNOSTI ZNÁMKOVÁNÍ ŽÁKŮ A DOPADY NA VZDĚLANOSTNÍ ASPIRACE IDEA 2022  Graf 11: Očekávaný socioekonomický status zaměstnání ve 30 letech   očekáváný status závisí především na známce, ačkoli test skóre žáků se při dané známce může výrazně lišit                       70    65    60    55    50    45    40 Doposud prezentovaná zjištění ukázala, že učitelé mají tendenci v průměru hodnotit přísněji chlapce a žáky ze sociálně znevýhodněného prostředí. Pokud srovnáme žáky se stejnou úrovní matematické gramotnosti a pohlaví, jejich studijní ambice socioekonomický status ovlivňuje poměrně výrazně: mezi chlapci s nízkým socioekonomickým statusem a průměrnými matematickými schopnostmi jich má o vystudování vysoké školy zájem 31 %. Oproti tomu mezi dívkami s vysokým socioekonomickým statusem a stejnými matematickými schopnostmi má zájem o vystudování VŠ 78 %, tedy více než jednou tolik. Graf 12 shrnuje odhadované pravděpodobnosti zájmu o vystudování VŠ pro všechny kombinace pohlaví, socioekonomického statusu a přísnosti známkování19. Výsledky pro ČR jsou v souladu s mnoha dalšími zeměmi: chlapci ze sociálně znevýhodněného prostředí mají mnohem nižší studijní ambice než žáci socioekonomicky zvýhodnění a než dívky, i pokud mají stejnou úroveň matematických schopností (OECD, 2012). Je rovněž patrný rozdíl v ambicích u žáků se stejnou gramotností na školách s různou přísností známkování20. Známky v grafu 12 nejsou zahrnuté a vstupují pouze nepřímo 19 Pravděpodobnosti jsou odhadnuty logistickým modelem s nezávislými proměnnými pohlaví, socioekonomický status, přísnost známkování. Graf ukazuje pravděpodobnosti pro žáky s průměrnou úrovní matematické gramotnosti. Nízký a vysoký socioekonomický status jsou vymezeny pouze jako podprůměrný, respektive nadprůměrný. 20 Rozdíl mezi přísně a neutrálně známkujícími školami je statisticky významný na 90 % hladině významnosti, ostatní rozdíly na hladině 99.                      1234 Známka Přísnost známkování: Přísné Neutrální Mírné      17 Status zaměstnání 


































































































   17   18   19   20   21