Page 21 - IDEA Studie 9 2022 Prisnost znamkovani
P. 21

ROZDÍLY V PŘÍSNOSTI ZNÁMKOVÁNÍ ŽÁKŮ A DOPADY NA VZDĚLANOSTNÍ ASPIRACE IDEA 2022   • Vztah mezi známkami a test skóre je v případě TIMSS mírně silnější. Matematické dovednosti testované v šetření TIMSS jsou tedy skutečně kurikulům škol bližší. • ŠetřeníTIMSSzahrnujecelétřídyvčetnějejichidentifikátoru.Jetedymožné analyzovat rozdíly mezi test skóre a známkami na úrovni tříd (a jejich učitelů). Výsledky potvrzují významné rozdíly vpřísnosti1, známkování mezi přísně a mírně hodnocenými třídami se pro žáka se stejným výsledkem v testu liší v průměru o 0,88 známkového stupně. • Rozloženíznámeksijsouvmírněhodnotícíchavpřísněhodnotícíchtřídách podobnější: zde se tedy zdá, že učitelé známkují především relativně vzhledem k průměrné úrovni třídy. • Dívkyzpravidlaobdržímírnělepšíznámkupřistejnéúrovnimatematických dovedností oproti chlapcům. Také žáci ze zvýhodněného socioekonomic- kého prostředí získávají mírně lepší známky při stejné úrovni dovedností oproti žákům ze socioekonomicky znevýhodněného prostředí. • Žáci z přísněji hodnotících tříd mají v průměru vyšší vzdělanostní aspirace, zároveň ale mají také vyšší test skóre. Při srovnání žáků se stejnými test skóre (tedy stejnou míru objektivně měřených matematických dovedností) a se stejným socioekonomickým statusem, žáci z mírně hodnotících tříd chtějí vystudovat VŠ přibližně o 10 procentních bodů častěji ve srovnání s přísně hodnotícími třídami (38 % vs. 26 % u dívek, 29 % vs. 19,5 % u chlapců). Zároveň je na datech TIMSS z roku 2007 patrný výrazně nižší celkový zájem o VŠ oproti roku 2018. Detailnější podrobnosti k analýze dat TIMSS 2007 jsou uvedeny v příloze. 19 


































































































   19   20   21   22   23