Page 22 - IDEA Studie 9 2022 Prisnost znamkovani
P. 22

ROZDÍLY V PŘÍSNOSTI ZNÁMKOVÁNÍ ŽÁKŮ A DOPADY NA VZDĚLANOSTNÍ ASPIRACE IDEA 2022  Navazující diskuse Hodnocení ve školách naplňuje různé cíle. Formativní hodnocení poskytuje žákovi konkrétní zpětnou vazbu, je zaměřené především na proces vzdělávání a pomáhá žákovi v průběhu učení. Účelem není srovnávání žáků navzájem, ale dosahování výukových cílů. Oproti tomu sumativní hodnocení se zaměřuje na vědomosti a dovednosti žákem osvojené za určité období. Formativní hodnocení žákovi průběžně pomáhá v učení, sumativní hodnocení umožňuje jeho sebezařazení mezi vrstevníky, formuje jeho očekávání o další studijní dráze a pracovní kariéře. Pro utváření realistických očekávání je tedy nezbytné, aby sumativní hodnocení bylo objektivní a nezkreslené. Podle současné české legislativy je jediným závazným hodnocením během školní docházky vysvědčení. Česká školní inspekce konstatovala, že známkování je stále nejčastější způsob hodnocení žáků v základním vzdělávání (ČŠI, 2021). Vyhláška o základním vzdělávání, která hodnocení na vysvědčení upravuje, je však poměrně vágní a ponechává velkou autonomii v rukou škol a pedagogů. Dřívější studie ukazují, že známky v sobě obsahují různá zkreslení. Známky tak nejsou srovnatelným a objektivním kritériem dosažených vědomostí a dovedností různých žáků napříč školami (Federičová, 2019; Münich a Protivínský, 2018; OECD, 2012) a nesplňují proto požadavky na kvalitní sumativní hodnocení. Tato analýza dat z mezinárodního šetření PISA 2018 na českém vzorku žáků 9. ročníků ZŠ přináší další evidenci a poukazuje na některé systematické rozdíly21 mezi známkami z matematiky na vysvědčení a test skóre z matematické gramotnosti v PISA šetření: • Chlapci se stejnými skóre matematické gramotnosti v šetření PISA jako dívky jsou v matematice hodnoceni horší známkou, v průměru o třetinu známkového stupně. • Podobně jsou mírně horšími známkami hodnoceni žáci ze znevýhodněného socioekonomického prostředí oproti ostatním žákům se stejnou matematickou gramotností s vyšším socioekonomickým statusem. • V přísnosti známkování panují mezi školami značné rozdíly. Pro danou úroveň matematické gramotnosti je klasifikace na přísně známkujících školách, oproti mírně známkujícím, posunuta zhruba o celý klasifikační stupeň. Jedinou rozlišující charakteristikou školy, kterou se nám podařilo zjistit, je soukromý či církevní statut školy, kdy se v průměru známkuje mírněji. 21 Část rozdílů mezi test skóre a známkami může být dána odlišnostmi testované domény znalostí v PISA od národního kurikula. V příloze proto ověřujeme předkládaná tvrzení i na starších datech TIMSS 2007, kde je testovaná doména více zaměřená na kurikulum.  20 


































































































   20   21   22   23   24