Page 26 - IDEA Studie 9 2022 Prisnost znamkovani
P. 26

ROZDÍLY V PŘÍSNOSTI ZNÁMKOVÁNÍ ŽÁKŮ A DOPADY NA VZDĚLANOSTNÍ ASPIRACE IDEA 2022  Příloha 1: Model přísnosti známkování ve školách Vztah mezi známkami, bodovými PISA skóre v matematice, pohlavím a socioekono- mickým statusem žáka byl odhadnutý prostřednictvím hierarchického lineárního modelu: 𝐺𝑅𝐴𝐷𝐸 = β +β ⋅𝑆𝐶𝑂𝑅𝐸 +β ⋅𝐺𝐸𝑁𝐷𝐸𝑅 +β ⋅𝑆𝐸𝑆 +𝑆𝐶𝐻𝑂𝑂𝐿 +ε !" # $ !" % !" & !" " !" 𝑆𝐶𝐻𝑂𝑂𝐿 = μ "" Kde jednotlivé proměnné představují: • 𝐺𝑅𝐴𝐷𝐸!" – známka z matematiky na vysvědčení pro žáka 𝑖 na škole 𝑗, • 𝑆𝐶𝑂𝑅𝐸!" – test skóre z matematiky (prostřednictvím tzv. plausible values), • 𝐺𝐸𝑁𝐷𝐸𝑅!" – pohlaví žáka, • 𝑆𝐸𝑆!" – socioekonomický status (proměnná index ekonomického, kulturního a sociálního statusu, ESCS), • 𝑆𝐶𝐻𝑂𝑂𝐿 – náhodný efekt na úrovni škol, tedy odchylka v přísnosti známkování " školy 𝑗 (z pohledu moderní ekonometrie se však jedná o fixní efekt, terminologie běžně používaná v hierarchických lineárních modelech se zde mírně liší), • ε!", μ" jsou náhodné efekty (chyby) na úrovni žáků, respektive na úrovni škol. Model byl odhadnutý v programu Stata pomocí příkazu mi estimate: mixed s uvážením všech deseti plausible values v matematice a se žákovskými vahami na první úrovni a se školními vahami na druhé úrovni. Odchylky v přísnosti známkování pro jednotlivé školy byly získány jako bodové odhady školních efektů ve výše popsaném modelu. Vyšší odchylka znamená horší známku (tedy vyšší známku) při jinak stejných charakteristikách žáka. Skupina přísně známkujících škol je tvořena (váženou) čtvrtinou škol s nejvyšší hodnotou odchylky známkování, skupina mírně známkujících škol naopak (váženou) čtvrtinou škol s nejnižší hodnotou odchylky. Ostatní školy byly zařazeny do skupiny „neutrálně“ známkujících škol. 24 


































































































   24   25   26   27   28