Page 27 - IDEA Studie 9 2022 Prisnost znamkovani
P. 27

ROZDÍLY V PŘÍSNOSTI ZNÁMKOVÁNÍ ŽÁKŮ A DOPADY NA VZDĚLANOSTNÍ ASPIRACE IDEA 2022  Příloha 2: Analýza dat TIMSS 2007 Mezinárodní šetření TIMSS lépe odpovídá kurikulu vyučovanému na školách oproti šetření PISA. V České republice se šetření TIMSS v posledních 15 letech účastnili pouze žáci 4. ročníků. Žáci 8. ročníků byli do šetření naposledy zapojeni v roce 2007. Verifikační analýza je tedy založena na datech z TIMSS 2007. Výběr žáků do vzorku TIMSS probíhá oproti šetření PISA odlišným způsobem. Výsledky TIMSS je tak možné analyzovat nejen na úrovni škol, ale také na úrovni tříd. Námi odhadovaný model obsahuje efekty na úrovni tříd i na úrovni škol. Po zahrnutí třídních efektů je variabilita na úrovni škol jen velmi malá. Většina pozorovaných rozdílů se tedy týká přísnosti známkování jednotlivými učiteli. Níže prezentujeme stručné výsledky analýzy TIMSS 2007 dat, které jsou analogické zjištěním z dat PISA 2018 prezentovaným v hlavním textu. Graf A13 je analogický ke Grafu 2. Ukazuje na silný a téměř lineární vztah mezi známkami a průměrnými test skóre v TIMSS 2007. Graf A14 je analogický ke Grafu 4 a ukazuje také na poměrně velkou variabilitu test skóre uvnitř jednotlivých klasifikačních stupňů, ačkoli nižší než v datech PISA. Analýza rozptylu to potvrzuje: 9 % variability v test skórech je způsobeno designem šetření (plausibilními hodnotami), 41 % variability je vysvětleno známkami a zbylých 50 % variability je uvnitř jednotlivých známkových stupňů. V šetření PISA známky vysvětlují 26 % variability, analýza tak potvrzuje užší vztah mezi test skóre a známkami v šetření TIMSS, které lépe odpovídá školnímu kurikulu než šetření PISA. 25 


































































































   25   26   27   28   29