Page 29 - IDEA Studie 9 2022 Prisnost znamkovani
P. 29

ROZDÍLY V PŘÍSNOSTI ZNÁMKOVÁNÍ ŽÁKŮ A DOPADY NA VZDĚLANOSTNÍ ASPIRACE IDEA 2022  ekonomický status vytvořit23. A odhad modelu opět potvrzuje, že žáci svyšším socioekonomickým statusem jsou známkováni lépe při stejné úrovni matematických dovedností, rozdíl je však menší než u PISA dat (zkonstruovaná proměnná reprezentuje socioekonomický status jen přibližně; zvýšení socioekonomického statusu o jednu směrodatnou odchylku je asociováno s hodnocením o 0,08 klasifikačního stupně lepším). Graf A15 ukazuje rozdíly v přísnosti známkování pro jednotlivé třídy, kde přísnost známkování je opět odhadována jako fixní efekt v regresi zohledňující žákovské rozdíly uvnitř tříd (s kontrolou pro pohlaví a socioekonomický status). Takto měřená přísnost známkování může opět zahrnovat jak náročnost učitelů při hodnocení, tak rozdíly v ambicích školních vzdělávacích programů. Bez ohledu na to, který z těchto dvou faktorů převažuje, rozdílná přísnost známkování znamená, že stejný známkový stupeň odpovídá v různých třídách odlišné úrovni vědomostí, a tedy známky nejsou zcela srovnatelné napříč jednotlivými školami a třídami. Průměrný rozdíl mezi čtvrtinou přísně známkujících tříd a čtvrtinou mírně známkujících tříd je při stejné úrovni vědomostí necelý známkový stupeň (0,91 známkového stupně, tedy téměř stejně velký rozdíl jako v šetření PISA). Graf A15: Četnosti tříd podle přísnosti známkování v TIMSS 2007                                           záporné hodnoty odpovídají mírně známkujícím třídám, které dávají lepší známky, než odpovídá test skóre žáků kladné hodnoty odpovídají přísně známkujícím třídám, které dávají horší známky, než odpovídá test skóre žáků        mírně známkující třídy přísně známkující třídy                         14 12 10 8 6 4 2 0 -1,0 -0,75 -0,5 -0,25 0 0,25 0,5 0,75 1,0          Přísnost známkování (vyjádřeno v měřítku známek) 23 Tato proměnná zahrnuje nejvyšší dosažené vzdělání rodičů, počet knih v domácnosti a další vybavení domácnosti (počítač, digitální kamera, připojení k internetu apod.).  27 Relativní četnost (%) 


































































































   27   28   29   30   31