Page 8 - IDEA Studie 9 2022 Prisnost znamkovani
P. 8

ROZDÍLY V PŘÍSNOSTI ZNÁMKOVÁNÍ ŽÁKŮ A DOPADY NA VZDĚLANOSTNÍ ASPIRACE IDEA 2022  že lepší známky (u žáků s jinak stejnými skóre v testu) zvyšují pravděpodobnost přihlášení se na osmiletá gymnázia. Byť známky nesou pouze přibližnou informaci o akademických předpokladech a výsledcích, mnozí žáci a rodiče jim přisuzují velkou váhu, a známky tak přímo ovlivňují vzdělanostní ambice žáků a ovlivňují klíčová rozhodování o studijní a životní kariéře. Obdobná zjištění na mezinárodní úrovni shrnuje zpráva OECD (2012), která na datech z 18 zemí (Česká republika nebyla zahrnuta) potvrzuje, že: • dívkyjsouoprotichlapcůmsestejnýmivýsledkyvtestechznámkoványlépe; • žáci s vyšším socioekonomickým statusem dostávají oproti žákům s nižším socioekonomickým statusem a se srovnatelnými výsledky v testech známky lepší; • žáci se stejnými výsledky v testech, ale s lepšími známkami, častěji očekávají vystudování vysoké školy; • známky do velké míry závisí na škole, kterou žáci navštěvují: žáci při stejných výsledcích v testech ve školách s vyššími průměrnými schopnostmi zpravidla obdrží horší známku oproti žákům ve školách s nižšími průměrnými schopnostmi. Mezinárodní zpráva OECD shrnuje, že školy hodnotí žáky především relativně, ve srovnání s jejich vrstevníky v dané škole či třídě, a že známky odráží i jiné charakteristiky než dosažené akademické dovednosti žáků. Vedle toho jsou známky na vysvědčení často používány jako jedno z kritérií přijetí na střední školu nebo víceleté gymnázium. Pokud však žáci při rozhodování o budoucí studijní a životní dráze na známky výrazně spoléhají, může to vést k neadekvátním kariérním rozhodnutím, neefektivní alokaci talentů a ke společenským ekonomickým ztrátám. I proto je žádoucí, aby žáci dokázali své akademické schopnosti věrohodně posoudit nejen vůči svým spolužákům, ale také vůči ostatním vrstevníkům. Předkládaná studie doplňuje předchozí studie IDEA analýzou rozdílů v přísnosti známkování mezi školami. Konkrétní známky mohou mít na různých školách a pro různé skupiny žáků odlišný význam a mohou odpovídat velice odlišným úrovním znalostí a dovedností. Zároveň se však čeští žáci, ve shodě s mezinárodními vrstevníky, při utváření akademických a profesních aspirací do velké míry spoléhají právě na známky. 6 


































































































   6   7   8   9   10