Page 15 - IDEA Nerovnosti ve vzdelavani COVID19 kveten2020 18
P. 15

PANDEMIE COVID-19 A SOCIÁLNĚ-EKONOMICKÉ NEROVNOSTI VE VZDĚLÁVÁNÍ IDEA 2020
  • BěhemhospitacíČŠIpřibližněpolovinaučitelůvyužilaúčelnědidaktickou techniku, když byla dostupná. To ukazuje, že nezanedbatelná část učitelů s ICT technikou ve škole pracovala. Reálně byl podíl takových učitelů pravděpodobně vyšší, protože sní pracovali vhodinách občas, ale ne pravidelně. To, jestli jsou tyto dovednosti přenositelné do výuky na dálku, je složitější otázka. Pokud například učitel pracoval pouze s interaktivní tabulí, ale ne s on-line prostředím a aplikacemi, pak tyto dovednosti nemusí být jednoduše využitelné ve výuce na dálku. Toto zjištění ale interpretujeme tak, že polovina učitelů měla dobré předpoklady se dovednosti nutné pro výuku na dálku doučit. Hodnoty v jednotlivých ORP zobrazuje Mapa 3.
• Díváme-li se z pohledu žáka na to, jak učitelé využívají digitální technologie během běžné prezenční výuky, vidíme přibližně 60 % až 70 % těch, kteří do výuky technologie vůbec nezahrnují (PISA 2018). Nakonec pozorujeme až 36 % žáků, kteří během vyučování nepoužívají ICT zařízení v žádném z předmětů. Co se týče prvního stupně základní školy, zde je používání ICT zařízení ještě méně časté. Dokonce až 72 % žáků čtvrtých tříd nepoužívá počítač ve škole skoro nikdy (TIMSS 2015).
13































































































   13   14   15   16   17