Page 16 - IDEA Nerovnosti ve vzdelavani COVID19 kveten2020 18
P. 16

PANDEMIE COVID-19 A SOCIÁLNĚ-EKONOMICKÉ NEROVNOSTI VE VZDĚLÁVÁNÍ IDEA 2020
 • Učitelé v ORP s vyššími sociálními problémy využívali v hodinách v průměru o něco méně didaktickou techniku, pokud byla dostupná, ale rozdíl není statisticky významný. Tento vztah zobrazuje Graf 3 (korelace -0,09, p-hodnota 0,2). Výsledky se nemění, ani když vyřadíme ORP s nižším počtem škol než 10, naopak v tom případě i slabý vztah mezi využíváním techniky učiteli a sociálními problémy zmizí (Graf A1). To naznačuje, že učitelé v lokalitách s častějšími sociálními problémy, a tedy i větším podílem znevýhodněných žáků, nebyli v průměru hůře připraveni na výuku na dálku. Na druhou stranu je nutné připomenout, že data jsou agregována na celá ORP a mohou zakrývat rozdíly mezi školami v rámci ORP, které nedokázala zachytit ani mezinárodní šetření.
 • Dovednosti učitelů v oblasti ICT, jak z pohledu ředitelů, tak z pohledu učitelů, nemají užší souvislost se socioekonomickým zázemím žáků. Vztah se neprokázal ani v případě učitelů prvního stupně základních škol ani v případě učitelů na druhém stupni základního vzdělávání (TIMSS 2015, PISA 2018). Zároveň se potvrzuje, že používání ICT ve výuce není korelováno se socioekonomickým zázemím žáků.
14































































































   14   15   16   17   18