Page 16 - IDEA Nerovnosti ve vzdelavani COVID19 kveten2020 18
P. 16
PANDEMIE COVID-19 A SOCIÁLNĚ-EKONOMICKÉ NEROVNOSTI VE VZDĚLÁVÁNÍ IDEA 2020
• Učitelé v ORP s vyššími sociálními problémy využívali v hodinách v průměru o něco méně didaktickou techniku, pokud byla dostupná, ale rozdíl není statisticky významný. Tento vztah zobrazuje Graf 3 (korelace -0,09, p-hodnota 0,2). Výsledky se nemění, ani když vyřadíme ORP s nižším počtem škol než 10, naopak v tom případě i slabý vztah mezi využíváním techniky učiteli a sociálními problémy zmizí (Graf A1). To naznačuje, že učitelé v lokalitách s častějšími sociálními problémy, a tedy i větším podílem znevýhodněných žáků, nebyli v průměru hůře připraveni na výuku na dálku. Na druhou stranu je nutné připomenout, že data jsou agregována na celá ORP a mohou zakrývat rozdíly mezi školami v rámci ORP, které nedokázala zachytit ani mezinárodní šetření.
• Dovednosti učitelů v oblasti ICT, jak z pohledu ředitelů, tak z pohledu učitelů, nemají užší souvislost se socioekonomickým zázemím žáků. Vztah se neprokázal ani v případě učitelů prvního stupně základních škol ani v případě učitelů na druhém stupni základního vzdělávání (TIMSS 2015, PISA 2018). Zároveň se potvrzuje, že používání ICT ve výuce není korelováno se socioekonomickým zázemím žáků.
14