Page 28 - IDEA Nerovnosti ve vzdelavani COVID19 kveten2020 18
P. 28

PANDEMIE COVID-19 A SOCIÁLNĚ-EKONOMICKÉ NEROVNOSTI VE VZDĚLÁVÁNÍ IDEA 2020
 • Zapojení znevýhodněných dětí do školních skupin na prvním stupni ZŠ. Docházka do školních skupin má být dobrovolná, ale znevýhodnění žáci s malou podporou rodiny by zdocházky profitovali nejvíc. Školy by tedy měly rodiče ohrožených dětí aktivně oslovovat, účinná by mohla být opět spolupráce se sociálními pracovníky. Stát může zvýšit motivaci docházky poskytováním obědů zdarma v rámci stávajících programů, případně je rozšířit.16
2.Časová rovina: Dopady dlouhodobého uzavření škol (znovuotevření škol nejdříve vzáří 2020) – předběžně odpovídá otevírání 2. stupně ZŠ a nematuritním ročníkům SŠ
Dlouhodobé uzavření škol povede ke zvýšení rozdílů v kvalitě výuky na dálku mezi školami. Část škol se bude schopna přizpůsobit a naučit se dobře s výukou na dálku pracovat, část škol nebude efektivní. Naše analýza ukazuje, že nelze jednoduše určit faktory, které by predikovaly, jaké školy se přizpůsobí a ani jaká část.
Dlouhodobé zavření škol zároveň povede ke zvyšování vzdělávacích nerovností, a to hlavně kvůli slabší podpoře a motivaci žáků s nižším socioekonomickým zázemím.
Doporučení (kromě uvedených výše) během uzavření škol
Klíčové je zapojení žáků ze škol ne dost kvalitně zvládajících výuku na dálku. To zahrnuje dva typy škol. Prvním typem jsou školy, které si neví rady, ale jsou ochotné přijmout pomoc. Těm by pomohlo silnější metodické vedení a lepší využití stávajících nástrojů, které poskytují informace a inspiraci (např. nadalku.msmt.cz, UčíTelka) a vzdělávání (např. webináře SYPO). V Gruzii například v každém regionu vytvořili lokální týmy IT dobrovolníků, které pomáhají školám s implementací distanční výuky (OECD 2020). Druhým typem jsou školy, které nezvládají dobře výuku na dálku, pomoc nehledají a ani ji nechtějí. U nich standardní nástroje nestačí a je potřeba uvažovat o inovativních řešeních. Obecně lze uvažovat o třech cestách, jak školy identifikovat a následně nasměřovat potřebná opatření.
1) Přímáidentifikaceškol,kdenefungujedobřevzdělávánínadálku.
To vyžaduje kvalitní data. Využít by se k tomu dala data nasbíraná ČŠI. Je ale nepravděpodobné, že školy, kde výuka na dálku nefunguje, mají vysokou
16 https://www.eduin.cz/tiskove-zpravy/tiskova-zprava-deti-zustaly-v-dobe-krize-bez-obedu/, https://www.socialni- zaclenovani.cz/zahranicni-experti-podpora-znevyhodnenych- zaku/?fbclid=IwAR17I9l6ksQP94Q4yMQXlCmBniVp9MvMK_hnFk5OD2g2VzLBZwWLG_bxdfE
     26
























































































   26   27   28   29   30