Page 29 - IDEA Nerovnosti ve vzdelavani COVID19 kveten2020 18
P. 29

PANDEMIE COVID-19 A SOCIÁLNĚ-EKONOMICKÉ NEROVNOSTI VE VZDĚLÁVÁNÍ IDEA 2020
 motivaci takovou informaci inspektorům oznámit. Proto by musela být data doplněna dalšími šetřeními.17 Tento postup je v současné chvíli zdlouhavý a není jisté, že by problematické školy identifikoval.
2) Cílená podpora na základě obecných charakteristik škol. Tento způsob je administrativně jednodušší a levnější, ale podle naší analýzy nejsme schopni určit faktory, podle kterých by se daly školy identifikovat.
3) Plošné vedení škol, případně alternativní národní výuka. Takové plošné vedení by muselo přímo upravovat povinnosti škol, aby byly školy povinné se jimi řídit, a zároveň je doplňovat metodickými materiály, jakým způsobem postupovat. Například Slovensko zrušilo hodnocení známkami pro toto pololetí a vydalo metodický materiál na podporu alternativních forem hodnocení.18 Podobným směrem se v současnosti vydává MŠMT19. Vedení by nicméně mělo být dostatečně široké, aby motivovalo skupinu nespolupracujících škol. Nejextrémnější možností je vytvoření národní distanční výuky jako alternativy pro výuku na dálku ve školách. K tomu zatím přistoupila pouze Čína a Turecko.20 Česká republika má vysoce decentralizovaný školský systém, a taková možnost by silně zasahovala do pravomocí škol. Nicméně je to legitimní nástroj pro zmírnění dopadu na vzdělávací nerovnosti.
Doporučení po znovuotevření škol
Pokud by bylo možné znovuotevření v plném rozsahu a situace ohledně pandemie by v budoucnu nevyžadovala další omezení, pak opatření na snížení sociálních nerovností ve vzdělávání jsou již uvedená v mnoha strategických dokumentech a studiích (např. Čada a Hůle 2019, MŠMT 2014, Veselý a kol. 2019) a obsahují například střední článek řízení, desegregaci a zlepšení spolupráce se znevýhodněnými rodinami. Nadějným opatření se ukazuje finanční motivace pro ředitele a učitele jít pracovat do škol ve znevýhodněných regionech (Morgan a kol. 2019). Klíčově je pak tato opatření pilotovat a evaluovat jejich efektivitu.
17 Šetření mezi zřizovateli a Místními a Krajskými akčními plány by mohla lépe identifikovat problematické školy. To je v souladu s názory některých odborníků https://www.youtube.com/watch?v=8IIrJnedadU.
18 https://www.nrsr.sk/web/Dynamic/DocumentPreview.aspx?DocID=477725, http://www.ucimenadialku.sk/subory/usmernenie-hodnotenie-ziakov-zakladnych-skol.pdf
19 Viz vyhláška o hodnocení a úprava zákona o vysokých školách.
20 https://hpatrinos.com/2020/04/13/education-and-covid-19/#zz_iv_teaser_116597
       27
























































































   27   28   29   30   31