Page 30 - IDEA Nerovnosti ve vzdelavani COVID19 kveten2020 18
P. 30

PANDEMIE COVID-19 A SOCIÁLNĚ-EKONOMICKÉ NEROVNOSTI VE VZDĚLÁVÁNÍ IDEA 2020
 3.Časová rovina: Opakující se omezení fungování škol (kvůli vlnám pandemie nucené uzavření všech nebo části škol v průběhu dalších 2 let)
Řada studií (Fergusson a kol. 2020, Kissler a kol. 2020, Leung a kol. 2020) upozorňuje na možnost dalších vln pandemie, které mohou vést k podobným restriktivním opatřením jako nyní. Nepřipravenost vzdělávacího systému na tuto možnost by vedla k dalšímu prohlubování efektů, které byly diskutovány vpředešlých částech včetně zvyšování vzdělávacích nerovností.
Doporučení
• MŠMT společně s dalšími orgány jako je Ústřední krizový štáb by mělo vytvořit krizový plán pro případ opakujícího se zavírání škol. Návod na to, jak postupovat, dává již výše zmíněný materiál OECD (2020).
• Vytvořit a aktivovat zázemí pro rychlou identifikaci a pomoc školám v dobách mezi vlnami pandemie. Jak bylo řečeno výše, v českém decentralizovaném systému neexistuje systém, který by dokázal identifikovat školy čelící problémů a pomáhat jim.21 Vzhledem k nedostatku času není možné vytvořit a ověřit nový systém. Proto by bylo vhodnější zvolit jednu existující síť, upravit její kompetence a podpořit ji finančně a personálně, aby dokázala flexibilně pomáhat a vést školy.
• Investovat do ICT infrastruktury škol a ICT dovedností pedagogů. V investicích do techniky a infrastruktury Česko zaostává za dalšími státy EU jako Estonsko, Litva nebo Itálie.22 Z naší analýzy se investice do ICT infrastruktury nezdají jako ten nejdůležitější krok, ale je rozhodně důležitý, zvlášť pokud by směřoval i k žákům, kteří v současné době neměli vhodnou techniku nebo připojení. Ke zvážení je také přechod na jednotnou platformu distančního vzdělávání (či forma opt-outu23). To by zjednodušilo pomoc a monitoring škol a při dobrém provedení by takový systém mohl do značné míry suplovat regionální sítě pomoci přímo z centra. Nicméně velká část škol má výuku na dálku zavedenou na různých platformách a pro ně by přechod představoval zbytečné náklady. Investice do ICT by měly být doplněny investicemi do vzdělání pedagogů, aby dokázali efektivně využít nové možnosti ICT techniky.
21 V současné době je agenda ne zcela jasně rozptýlená mezi zřizovateli, Českou školní inspekcí, Národní pedagogický institut ČR, Místní akční plány, Krajské akční plány a MŠMT. Takovým článkem by měl být do budoucna plánovaný střední článek podpory (Veselý a kol. 2019).
22 https://www.eduin.cz/clanky/cesko-jako-chudy-pribuzny-evropske-zeme-investuji-do-techniky-deti-i- pripravenosti-skol/
23 Povinnost pro školy, které žádnou jednotnou platformu nevyužívají.
   28
























































































   28   29   30   31   32