Page 23 - IDEA Studie 21 2016 Snizeni emisi sklenikovych plynu
P. 23

Graf 6 Průměrné anualizované nediskontované náklady scénáře SEK pro jednotlivá období [mld. EUR]
   60
 50
 40
 30
 20
 10
0 -10
Přijmy vývozu elektřiny Nákup EUA
Variabilní
Fixní
Palivové Investiční
      2020 2025 2030
2035 2040
2045 2050
Tyto náklady zahrnují nejen přímé náklady na paliva a výrobní náklady elektřiny a tepla. Zahrnují rovněž náklady na pořízení a obnovu koncových spotřebičů energie, například dopravních prostředků. Graf 7 rozkládá investiční náklady všech scénářů na jednotlivá odvětví a ukazuje, že největší podíl na investicích má obnova vozového parku (67-73 %). To je z části způsobeno předpokladem modelu, kdy dochází k úplné obměně silničního vozového parku do roku 2023 a vlakového do roku 2028.
Mezi jednotlivými scénáři se však nejvýrazněji liší investiční náklady na výrobu elektřiny a centrálního tepla, kde hraje velkou roli výstavba nových jaderných zdrojů. V období 2035 až 2045 jsou proto investice v energetice ve scénářích SEK a N-35 vyšší než ve zbývajících dvou scénářích, kde se nové jaderné zdroje staví později či vůbec. V roce 2050 je pak investice v energetice ve scénáři N45 dorovnávají. Scénář N-opt má vysoké investice do energetiky na úrovni 3 mld. EUR v roce 2045, kdy dochází intenzivnímu rozvoji fotovoltaiky. V roce 2050 ale již klesají na 1,8 mld. EUR a částečně se přesouvají do zpracování primární energie - zejména výroby vodíku.
Dalším sektorem, kde se investiční náklady mezi scénáři liší, je doprava. Jelikož scénář SEK není nucen snižovat emise skleníkových plynů mimo sektor EU ETS, jsou zde
21
mld. €















































































   21   22   23   24   25