Page 5 - IDEA Studie 14 2016 Konkurence politickych uskupeni
P. 5

Úvod

Města a obce v České republice ročně hospodaří s 23,9 % veřejných výdajů, což odpovídá
přibližně 10 % HDP.3 Obce vydávají přibližně polovinu svých rozpočtů cestou veřejných
zakázek.4 Ty obhospodařují veřejné potřeby jako je správa místních komunikací,
sportovních a sociálních zařízení, veřejné osvětlení, provoz kanalizace a přívod pitné
vody nebo sběr odpadu. O těchto prostředcích rozhodují zastupitelé zvolení v obecných
volbách. Zastupitelé zároveň často kandidují za politická uskupení, která mohou přijímat
sponzorské dary. Tím na straně zastupitelů může vzniknout konflikt zájmů, protože
ačkoliv mají ve své funkci zastupitele reprezentovat pouze veřejné zájmy, možnost nebo
existence sponzorských darů může vést i k tomu, že zájmy osobní, vlastních politických
subjektů a sponzorů vstupují do rozhodování zastupitelů.

Tato studie přináší empirická zjištění o vztahu mezi výsledky voleb do zastupitelstev
měst a obcí v České republice a hospodařením měst a obcí při zadávání veřejných
zakázek ve volebním období 2006-2010. Analýza především identifikuje, do jaké míry
počet politických subjektů v městských a obecních zastupitelstvech ovlivňuje parametry
a výsledky veřejných zakázek. Konkrétně jde například o ceny soutěžených zakázek nebo
o to, jaký podíl zakázek získávají firmy sponzorující místní politická uskupení.

Mezi hlavní zjištění patří, že vyšší počet politických subjektů v zastupitelstvu má příznivý
vliv na zadávání veřejných zakázek. Obce s vyšším počtem politických subjektů
v zastupitelstvu vykazují v soutěžích o zakázky v průměru vyšší počet uchazečů
a dosahují v průměru nižších cen zakázek. Zakázky jsou rovněž méně často zadávány
firmám, které finančně podporují politická uskupení. Ukazuje se, že vstup dodatečného
politického subjektu do zastupitelstva má v tomto ohledu větší přínosy v obcích, kde
probíhá intenzivnější volební soutěž mezi politickými subjekty.

Následující sekce popisují zdroje dat a osvětlují metodický přístup tzv. „regresní
diskontinuity“, který je použit pro identifikaci zmíněných efektů. Následuje sekce
výsledků a diskuse omezení a možných nedostatků dat a zvoleného přístupu. V závěru je
též diskutována otázka nastavení 5% volební hranice, která podmiňuje vstup politických
uskupení do obecních zastupitelstev.

3 OECD, Government at a Glance 2015, str. 77.
4 Transparency International 2008, str. 50.

                                               3
   1   2   3   4   5   6   7   8   9   10