Page 7 - IDEA Studie 14 2016 Konkurence politickych uskupeni
P. 7
Tabulka 1 zároveň dokumentuje, jak se liší zakázky dárců politických stran a hnutí
od zakázek ne-dárců. Zakázky politických dárců mají v průměru mírně vyšší objem,
dosahují se v nich nižší ceny a zakázky se častěji zadávají v méně transparentním tzv.
užším zadávacím řízení.
Tabulka 1: Charakteristiky veřejných zakázek obcí v letech 2006-2010
Zakázky Zakázky
dárců ne-dárců
politickým
uskupením
Výdaje na veřejné zakázky: 23,1 22,3
Průměrná přepokládaná hodnota (mil. Kč) 19,7 18,5
Průměrná cena (mil. Kč)
Průměrný rozdíl mezi cenou a přepokládanou -6,2 -9,2
hodnotou (v % přepokládané hodnoty)
6,0 6,0
Konkurence v soutěži o zakázky:
Počet nabízejících 30,2 30,5
14,2 10,9
Typy zadávacích řízení: 53,5 53,5
Podíl otevřených řízení (%)
Podíl užších řízení (%) 2,1 5,2
Podíl zjednodušených podlimitních řízení (%) 699 2290
Podíl jednacích řízení bez uveřejnění (%)
Počet zakázek – celkem
Data o darech politickým uskupením
Data o darech politickým uskupením zahrnují období let 2007-2010. Z dostupné
databáze darů využíváme pouze informace o darech právnických osob10, protože tyto
dary lze pomocí identifikačního čísla (IČ) propojit s dodavateli zakázek. Zde je nutno
připomenout náš předpoklad, že politická uskupení zveřejňují všechny své přijaté dary
ve výročných zprávách. Politické strany, které neposkytují kompletní seznam svých
dárců, budou v naší analýze propojeny na méně zakázek než strany, které všechny své
dary transparentně přiznají.
10 Dary právnických osob představují přibližně 46 % hodnoty všech darů politických stran.
5