Aktuálně

Sociálně-emoční schopnosti českých žáků

25. 6. 2025 Nový policy brief upozorňuje na zásadní, ale hodně opomíjený fenomén vzdělanosti a vzdělávání, kterým jsou sociálně-emočními schopnosti mladých. Na rozdíl od často diskutovaných funkčních gramotností, jako je matematická, čtenářská, přírodovědná či digitální, jde o schopnosti, jako jsou trpělivost a vytrvalost, zvídavost, cílevědomost, ovládání emocí, odolnost vůči stresu, schopnost spolupráce, asertivita a altruismus. A podle zjištění nové studie čeští žáci v těchto schopnostech podle posledního mezinárodního šetření PISA, zřejmě prvním tohoto druhu, nedopadli vůbec dobře. Co stojí za nízkou úrovní sociálně-emočních schopností českých patnáctiletých a jaké to může mít důsledky pro úspěch v jejich dalším studiu a v budoucím životě?


Shrnutí:

  • V rámci mezinárodního šetření PISA 2022 byla poprvé sledována úroveň sociálně-emočních schopností patnáctiletých žáků. Jde o schopnosti jako trpělivost a vytrvalost, zvídavost, cílevědomost, ovládání emocí, odolnost vůči stresu, schopnost spolupráce, asertivitu a altruismus. Tyto schopnosti nebyly ověřovány testováním, ale pouhým sebehodnocením. Na rozdíl od funkčních gramotností, čeští žáci v sociálně-emočních schopnostech nedopadli dobře. To je varovné, protože sociálně-emoční schopnosti výrazně spoluurčují úspěšnost ve studiu a životě.
  • Zjištění otevírají otázky, co za nízkou úrovní sociálně-emočních schopností českých žáků stojí? Je to dáno způsobem výuky ve školách? Jde o důsledek všeobecně nízké sebedůvěry v české společnosti, která se promítá i do žákovského sebehodnocení svých vlastních sociálně-emočních schopností? Sebedůvěra je ale také důležitá sociálně-emoční schopnost. Je třeba na tato zjištění reagovat a případně jak? Jaké další
    sociologické, pedagogické či psychometrické výzkumy je žádoucí realizovat?
  • Rozdíly v sociálně-emočních schopnostech mezi českými chlapci a dívkami jsou obdobné jako v jiných zemích: chlapci vykazují výrazně vyšší úroveň odolnosti vůči stresu a emočního ovládání, dívky naopak vyšší míru empatie. S výjimkou sklonu ke spolupráci, žáci se silnějším sociálně-ekonomickým rodinným zázemím vykazují úroveň sociálně-emočních schopností výrazně vyšší, s nejvyššími rozdíly ve zvídavosti, vytrvalosti a empatii. Kvantitativně nadaní žáci pak oproti ostatním vykazují výrazně vyšší zvídavost, vytrvalost a emoční ovládání. Žáci s nadprůměrnou čtenářskou gramotností vykazují výrazně vyšší vytrvalost, zvídavost a empatii.

Graf 2

 

 

IDEA Zpravodaj