- 2023 (13)
- Březen (6)
- Únor (4)
- Leden (3)
- 2022 (43)
- Prosinec (4)
- Listopad (3)
- Říjen (5)
- Září (2)
- Srpen (6)
- Červenec (3)
- Červen (5)
- Květen (2)
- Duben (1)
- Březen (5)
- Únor (3)
- Leden (4)
- 2021 (43)
- Prosinec (4)
- Listopad (2)
- Říjen (4)
- Září (5)
- Srpen (2)
- Červenec (2)
- Červen (2)
- Květen (2)
- Duben (5)
- Březen (4)
- Únor (8)
- Leden (3)
- 2020 (51)
- Prosinec (4)
- Listopad (3)
- Říjen (4)
- Září (5)
- Srpen (6)
- Červenec (3)
- Červen (7)
- Květen (8)
- SCI-PO 2020 | Veřejná politika v oblasti VaVaI
- Vzdělávání na dálku pohledem rodičů
- Změny chování české populace v době covid-19
- Startupy v době pandemie covid-19
- Ekonomické dopady a možnosti obcí
- Sociálně-ekonomické nerovnosti ve vzdělávání
- Jak probudit ekonomiku
- Reakce na výroky prof. Prymuly pro EchoPrime
- Duben (7)
- Makroekonomická politika v časech koronavirové epidemie
- Serologické testy na protilátky covid-19
- Nástroj ke studiu dopadů uvažovaných vládních opatření
- Využití technologie Bluetooth pro trasování šíření covid-19
- Kurzarbeit: zahraniční zkušenost s dotováním
- Dodržování zákazů v době koronaviru
- Sběr osobních údajů pro chytré trasování COVID-19
- Březen (4)
Aktuálně
Personální politické konexe a veřejné zakázky
// ARTICLE CREATION AND/OR MODIFICATION DATES // note the special format due to date() not functioning with other languages ?>17. 9. 2020 Efektivnost veřejných zakázek v letech 2007-2018 na základě personálního napojení na politické subjekty
Celou studii si můžete přečíst nebo stáhnout zde Personální politické konexe a efektivnost veřejných zakázek v letech 2007-2018
Tiskovou zprávu ke studii si můžete stáhnout ZDE
Shrnutí
Veřejné instituce v České republice zadávají každoročně veřejné zakázky v hodnotě přibližně 14,4 % HDP. Výdaje na veřejné zakázky představují sedminu HDP a zhruba 35 % výdajů státního rozpočtu a rozpočtů krajů a obcí. Veřejná zakázky tak v Česku hrají významnou roli a jsou významnou nákladovou položkou veřejných rozpočtů.
Nezanedbatelný podíl dodavatelů veřejných zakázek jsou firmy personálně napojenéna politické subjekty. Dodavatelé s dohledatelnou vazbou na politika na straně zadavatele dané veřejné zakázky tvoří přibližně 1 % všech dodavatelů, kteří dodávají 7 % celkového objemu studovaneho vzorku veřejných zakázek (53 miliard korun v období 2007–2018).
Počet i finanční objem veřejných zakázek se v letech 2007–2018 výrazně měnil a měnila se i struktura stran zapojených do personálních vazeb. K výraznému poklesu počtu i objemu zakázek zatížených politickými konexemi došlo v roce 2014, aby se jejich objem v roce 2018 skokově vrátil na úroveň z let 2007–2013.
Veřejné zakázky dodávané firmami s personálními politickými konexemi jsou v průměru o více než 8 % dražší než zakázky firem bez konexí. Zvýšenou cenu zakázek přitom nelze vysvětlit lepší kvalitou zakázek. Naopak zakázky dodávané firmami s personálními konexemi na opoziční strany předražené v průměru nejsou.
Zakázky dodávané politicky napojenými firmami nejsou předražené, pokud jsou podrobené zvýšenému dohledu díky spolufinancování z fondů Evropské unie. Detailnější kontrola zadávání veřejných zakázek tak může být účinným způsobem, jak snížit negativní vliv politicky napojených firem na cenu veřejných zakázek.
Kontakt na autory:
Vítězslav Titl
E-mail: This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.
Tel.: +32 0485047785
Kontakty pro média:
Blanka Javorová
E-mail: This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.
Tel.: +420 602 698 440
Anna Francová
E-mail:This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.
Tel.: +420 732 739 124
IDEA při CERGE-EI, Politických vězňů 7, Praha 1