Bičáková Alena

Vyplatí se jít na vysokou školu, když se ekonomice nedaří?

20.11.2025 Nová studie "Vyplatí se jít na vysokou školu, když se ekonomice nedaří?" zkoumá dlouhodobé dopady ekonomického cyklu v době nástupu na vysokou školu na pracovní kariery. Zjištění ukazují, že studenti nastupující na vysokou školu v době hospodářského útlumu, dosahují po dostudování v průměru vyšších hodinových mezd i ročních výdělků a větší míry zaměstnanosti.

Vyplatí se jít na vysokou školu, když se ekonomice nedaří?

Alena Bičáková, Guido Matias Cortes, Jacopo Mazza

Studie zkoumá dlouhodobé dopady ekonomického cyklu v době nástupu na vysokou školu na pracovní kariery. Zjištění ukazují, že studenti nastupující na vysokou školu v době hospodářského útlumu, dosahují po dostudování v průměru vyšších hodinových mezd i ročních výdělků a větší míry zaměstnanosti.

Listopad 2025

Studie| Abstract CZ/EN | Informační graf

Podpora nadaných žáků ve volebních programech

Na podporu informovanějších předvolebních debat vydává think-tank IDEA při CERGE-EI průběžně tematické přehledy toho, jak programy hlavních stran a hnutí reflektují důležité sociálně-ekonomické problémy, výzvy a odborná doporučení. Druhý z vydaných přehledů se týká podpory nadaných žáků v České republice a navazuje na natematické studie IDEA a také navideo-spot IDEA Talks. Postupně budou vydávány obdobné přehledy k dalším tématům.

Jak podpořit talentované Česko?

6. díl nové série videospotů IDEA Talks pro volby '25

Kolik nadaných dětí zůstává bez povšimnutí?

6.5.2025Nová studie "Co (ne)víme o žácích s kvantitativním nadáním? Česko v mezinárodním srovnání" přináší důležitá zjištění o tom, kolik dětí v Česku může mít kvantitativní nadání, tedy výjimečné schopnosti v oblasti matematického a logického myšlení. Výsledky naznačují, že podíl nadaných žáků může být výrazně vyšší, než uvádějí oficiální statistiky.

IDEA Zpravodaj