Smolka Vladimír

Platy učitelů v roce 2020: Usne Česko na vavřínech?

Daniel Münich, Vladimír Smolka

Studie 7 | 2021

Úroveň učitelských platů spoluurčuje dlouhodobou atraktivitu učitelské profese. Ta ovlivňuje zájem o profesi v řadách současných i potenciálních učitelů, kteří se na profesi připravují nebo teprve připravovat budou.

Studie | Abstrakt

 

Platy učitelů v roce 2019: Blýská se na lepší časy?

Daniel Münich, Vladimír Smolka

Studie 3 | 2020

Relativní úroveň učitelských platů vůči ostatím vysokoškolsky vzdělaným zaměstnancům je v Česku dlouhodobě nízká. Ta ale určuje atraktivitu učitelské profese a zájem o ní. Tato studie je založena na národních údajích za rok 2019. Průměrný plat učitelů základních škol v roce 2019 dosáhl 123,5 % průměrného platu v ekonomice, oproti 114,3 % v roce 2018.

Studie | Abstrakt

Dopady zvyšování minimální mzdy v letech 2013-2017 na zaměstnanost a mzdy

Jakub Grossmann, Štěpán Jurajda, Vladimír Smolka

Studie 4 | Duben 2019

Tato studie zkoumá kauzální dopady nárůstů minimální mzdy v ČR v letech 2013–2017 na zaměstnanost nízko-výdělečných pracovníků podnikatelského sektoru. Studie ukazuje, že nárůsty minimální mzdy neměly výraznější negativní dopad na zaměstnanost. Zároveň však měly pozitivní efekt na růst mezd.

Studie |Abstrakt

Vyšší platy učitelů: sliby, sliby, sliby

Daniel Münich, Vladimír Smolka

Studie 5 | Červen 2018

Mezinárodní srovnání ukazují, že platy českých učitelů, v relaci k ostatním vysokoškolsky vzdělaným pracovníkům, patří dlouhodobě k nejnižším mezi ekonomicky nejvyspělejšími zeměmi.

Studie, Abstrakt

Platy českých učitelů zůstávají velmi nízké

Daniel Münich, Vladimír Smolka

Krátká studie | Září 2016

Tato studie ukazuje, že navyšování učitelských platů i v roce 2015 stěží drželo krok s růstem platů ostatních vysokoškolsky vzdělaných zaměstnanců veřejného a soukromého sektoru. Nepříznivá relativní platová situace českých učitelů se tak za posledních deset let v podstatě nezměnila.

Studie, Abstrakt

IDEA Zpravodaj