Témata
Autoři
- Bajgar Matěj
- Baránek Bruno
- Bartoš Vojtěch
- Bartušek, Daniel
- Bičáková Alena
- Boháček Radim
- Bouchal, Petr
- Bryndová Lucie
- Doleželová Pavla
- Dušek Libor
- Federičová Miroslava
- Geys Benny
- Grossmann Jakub
- Hanousek Jan
- Hrendash Taras
- Jann Ole
- Janský Petr
- Jurajda Štěpán
- Kalíšková Klára
- Kolář Daniel
- Korbel Václav
- Kořínek Otakar
- Kozubek Stanislav
- Krajčová Jana
- Macháček Vít
- Münich Daniel
- Ostrý Michal
- Palguta Ján
- Pertold Filip
- Pertold-Gebicka Barbara
- Protivínský Tomáš
- Pytliková Mariola
- Šatava Jiří
- Ščasný Milan
- Schneider Ondřej
- Semerák Vilém
- Sidorkin Oleg
- Škoda Samuel
- Slabý Jiří
- Šlegerová Lenka
- Smolka Vladimír
- Šoltés Michal
- Srholec Martin
- Švejnar Jan
- Titl Vítězslav
- Zapletalová Lucie
- Zvěřinová Iva
Federičová Miroslava
Sociálně-emoční schopnosti českých žáků
25. 6. 2025 Nový policy brief upozorňuje na zásadní, ale hodně opomíjený fenomén vzdělanosti a vzdělávání, kterým jsou sociálně-emočními schopnosti mladých. Na rozdíl od často diskutovaných funkčních gramotností, jako je matematická, čtenářská, přírodovědná či digitální, jde o schopnosti, jako jsou trpělivost a vytrvalost, zvídavost, cílevědomost, ovládání emocí, odolnost vůči stresu, schopnost spolupráce, asertivita a altruismus. A podle zjištění nové studie čeští žáci v těchto schopnostech podle posledního mezinárodního šetření PISA, zřejmě prvním tohoto druhu, nedopadli vůbec dobře. Co stojí za nízkou úrovní sociálně-emočních schopností českých patnáctiletých a jaké to může mít důsledky pro úspěch v jejich dalším studiu a v budoucím životě?
Kolik nadaných dětí zůstává bez povšimnutí?
6.5.2025Nová studie "Co (ne)víme o žácích s kvantitativním nadáním? Česko v mezinárodním srovnání" přináší důležitá zjištění o tom, kolik dětí v Česku může mít kvantitativní nadání, tedy výjimečné schopnosti v oblasti matematického a logického myšlení. Výsledky naznačují, že podíl nadaných žáků může být výrazně vyšší, než uvádějí oficiální statistiky.
TALENT: přehled odborné literatury na téma nadání
Nová studie "TALENT: kritický přehled odborné literatury na téma nadání" představuje přehled významných světových empirických výzkumů především z oblasti ekonomie vzdělávání, které zkoumají fenomény související s lidským talentem. Studie nabízí z ekonomické perspektivy odpovědi například na otázky, jaká je role talentu v moderním světě, jakým bariérám čelí nadaní jedinci a jaké jsou doporučené vzdělávací strategie nadaných. Studie mimo jiné usiluje zvýšit dosud poměrně nízkou míru pozornosti, která je tomuto tématu věnována v České republice, mezi školskou a výzkumnou komunitou, mezi tvůrci veřejných politik i širší veřejností.
TALENT: Critical Literature Review

Miroslava Federičová, Tomáš Protivínský, Eva Peňázová
The study provides an overview of scientific literature that deals with the education of gifted students, their specificities, and the challenges they may face in developing their talents. It focuses on the findings of literature from an economic perspective.
Zkrácená česká verze studie je dostupná ZDE
(Ne)zájem žáků o učitelskou profesi
21.5.2024 Jak velký je zájem českých žáků o učitelskou profesi? Jaké faktory učitelské aspirace ovlivňují a jak jsme na tom v evropském srovnání? Podívejte se na nový IDEA Talks s Miroslavou Federičovou a Davidem Klimešem.
Stránka 1 z 4