Aktuálně
Lidé si myjí ruce příliš rychle a nedokonale
// ARTICLE CREATION AND/OR MODIFICATION DATES // note the special format due to date() not functioning with other languages ?>27. 3. 2020 Nová studie s využitím behaviorální ekonomie o prevenci proti nákaze
Mytí rukou je efektivní cestou, jak bránit šíření infekčních nemocí. Platí to i pro aktuální epidemii koronaviru. Ačkoliv mytí rukou často považujeme za automatické, studie ukazují, že lidé si ruce nemyjí tak často, jak je třeba, a myjí si je nedostatečně. Behaviorální ekonomové tento problém a jeho řešení znají díky výzkumům o prevenci. Jejich poznatky shrnuli ve studii pro projekt IDEA anti COVID-19 Michal Bauer a Julie Chytilová.
Celou tiskovou zprávu ve formátu PDF si můžete stáhnout ZDE.
Celý text studie ve formátu PDF si můžete stáhnout ZDE.
Bauer a Chytilová ve studii ukazují možná řešení dvou problémů: jak mytí rukou připomínat doma i na veřejnosti, a jak zajistit, aby si lidé ruce myli dostatečně dlouho a důkladně. Jednoduchou upomínkou doma i na veřejnosti může být třeba plakát vyvěšený u vchodu do budovy nebo v koupelně. K mytí rukou tímto způsobem nabádá třeba Světová zdravotnická organizace.
Pravidelné mytí rukou by mohla připomínat také aplikace v mobilním telefonu nebo barevné náramky s mottem (např. Zdraví máme ve svých rukou). „V Sierra Leone pomohly barevné náramky, díky kterým mohli rodiče ukázat ostatním, že nechali naočkovat své děti, a tím pomoci zvýšit míru proočkovanosti,“ uvádějí Bauer a Chytilová příklad z praxe.
Umyvadlo s mýdlem mohou na řadě veřejných míst nahradit automaty s antibakteriálním gelem. Důležité je, aby byly dobře vidět a lidé je mohli pohodlně použít. „Automaty by měly být umístěny tam, kde se lidé hodně pohybují a kde mají čas je použít. To znamená například u výtahů, aby je mohli lidé použít, když čekají a nemají co dělat. Dále u vchodů do samoobsluh, na frekventovaných autobusových zastávkách, na nástupištích metra a vlaků,“ píší Bauer a Chytilová.
„Důležité je přemýšlet nad tím, jak vytvořit prostředí, v němž je cílené chování jednoduše proveditelné, lidé ho mají stále na paměti a postupně si ho zautomatizují,“ uvádějí dále ekonomové.
I když si lidé ruce myjí, často to dělají příliš rychle a málo důkladně. Podle Bauera a Chytilové je třeba motivovat je k tomu, aby si vytvořili správné návyky. „Pro menší děti může být vhodná básnička, kterou se naučí u mytí rukou odříkat. Státní zdravotní ústav takovou již vytvořil,“ upozorňují autoři studie. Dospělým by podle Bauera a Chytilové mohlo fungovat třeba pobrukování písničky, díky které si odměří čas.
Pomoci by mohl i internet. Více než 3,5 milionu zhlédnutí má na sociální síti Youtube „Hand Washing Dance“, který cílí na vietnamské teenagery. Jak si umýt ruce ukazoval na svém facebookovém profilu i hrdina akčních filmů Arnold Schwarzeneger. Na českých sociálních sítích se masově rozšířily výzvy k šití a nošení roušek, ke kterým se připojily známé osobnosti. „Toto může být opět výzva pro kreativní hudebníky a youtubery, aby lidem pomohli,“ poznamenávají Bauer a Chytilová.
Kontakt na autory:
Michal Bauer
Email: michal.
Julie Chytilová
Email:
Kontakty pro média:
Blanka Javorová
E-mail:
Tel.: +420 - 602 698 440
Anna Francová
E-mail:
Tel.: +420 - 732 739 124